هدف از طراحی سایت برای یک کسب و کار، دسترسی راحت به خدمات و محصولات می باشد و در نهایت هدف اصلی و مخاطبین اصلی وب سایت کاربران و مشتریان آن می باشند. بنابراین شناخت رفتار کاربران بسیار اهمیت دارد.
هنگام ارزیابی اثربخشی طراحی یک وب سایت، اغلب به اعداد نگاه می کنیم. از این گذشته ، اعداد دروغ نمی گویند. ما نرخ پرش (یعنی خارج شدن سریع کاربر بعد از وردش به سایت)، نرخ تعامل، یا افزایش یا کاهش در ترافیک ارگانیک را دنبال می کنیم و سپس بر اساس روندهای قابل مشاهده نتیجه گیری می کنیم.
اگر طراحی ما بتواند کاربران را مدت بیشتری در سایت نگه دارد یعنی از تجربه کاربری بالایی برخوردار است و می توانیم نمره خوبی به UX وب سایت بدهیم. باتوجه به اینکه آمارها و ارقام نشان دهنده قدرت سایت می باشند، با این وجود شناخت رفتار کاربران یکی از مهمترین و تاثیر گذارترین موارد در بهبود این ارقام و همچنین بهبود تجربه کاربری وب سایت می باشد.
طراحی سایت یک فعالیت احساسی است
اگر به بسته های سیگار توجه کرده باشید، بر روی برخی از آنها تصویر بیماری های ناشی از مصرف سیگار را نمایش می دهند و با اینکه این موضوع به نوعی طنزآمیز است ولی به صورت احساسی مشتریان را از زیانهای آن نیز باخبر می کنند.
یا اینکه در بین کلیپ ها و فیلم های آنلاین تبلیغاتی مانند تبلیغ مصرف چیپس و پفک یا تبلیغ مصرف نوشیدنی های خنک را قرار می دهند تا بتواند مستقیم با احساس فعلی کاربران تعامل داشته باشد و به نوعی تاثیر تبلیغ را بیشتر کنند. و احتمال زیاد بار بعدی کاربر در هنگام مشاهده کردن فیلم و سریال احتمالاً از چیپس و یا نوشیدنی استفاده خواهد کرد.
این نوع رفتارشناسی و احساسی بودن در طراحی سایت نیز به کار برده می شود.
در طراحی سایت، احساسات از طریق ابزارهای گرافیکی مانند رنگ ها، فونت ها، دکمه های گرافیکی، انیمیشنها و تصاویر گرافیکی منتقل می شوند. و با استفاده از این ابزارها بر احساسات بازدیدکنندگان تاثیر مثبت خواهد گذاشت.
یک طراحی سایت موفق این حس را به کاربر می دهد که احساس کند یک انسان پشت وب سایت وجود دارد و بازدیدکنندگان وب سایت احساس می کنند که با ماشین در ارتباط نیستند بلکه انسان هایی هستند که می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند.
در واقع توجه به رفتار کاربران و قوی بودن احساسات در طراحی سایت، باعث می شود که کاربران احساس کنند که تیم پشت این وب سایت بسیار قدرتمند است و می تواند به آنها اعتماد کند.
وقتی در طراحی سایت بررسی رفتار کاربرها مورد توجه قرار گیرد به این معنی است که طراحی سایت به صورت انسان محور بوده است و در سایت هایی که رفتار کاربر مورد توجه قرار می گیرد باعث ایجاد امکاناتی خواهد شد که در نهایت به نفع کاربران هستند.
برخی از وب سایت ها الگورتیم محور هستند، مثلا وب سایت هایی که برای موتورهای جستجوگر و یا هوش مصنوعی طراحی می شوند.
اهمیت دادن به احساس و رفتار کاربر در طراحی سایت، به مشتریان کمک می کند تا وب سایت به راحتی در یاد و حافظه آنها ذخیره شود و هرچقدر وب سایت حس قویتری به کاربر انتقال دهد، اثر ماندگارتری در خاطرات بازدیدکنندگان بر جای می گذارد.
استفاده از تصاویر خلاق و زیبا و همچنین طراحی جذاب و شاد باعث ایجاد ارتباط عاطفی با کاربران می شوند و این موارد باعث می شوند که کاربر زمان بیشتری را در سایت شما بماند و این ماندگاری کاربر در وب سایت بسیار با اهمیت است و رتبه وب سایت شما را در بین رقبا بالاتر می برد.
مطالعات متعددی در مورد چگونگی تأثیر احساسات بر رفتار کاربر، چه آنلاین و چه آفلاین، انجام شده است. بر اساس نتیجه این مطالعات، تبلیغات و طراحی هایی که به نیازها و ترس های افراد پرداخته اند بیشترین تحریک احساسات را داشته اند و به همین دلیل تاثیرگذاری بسیار بیشتری از تبلیغات عادی و منطقی دارند. برای مثال، در فصل هایی که بازار کسب و کارها کم رونق است، تبلیغات افزایش فروش و تبلیغات آنلاین مانند ثبت آگهی ها به دلیل اینکه احتمال افزایش فروش را برای کسب و کارها نمایش می دهند، باعث تاثیر بر احساسات صاحبان کسب و کارها می شوند و در نتیجه جذابیت بیشتری دارند و بازدید بیشتری خواهند داشت.
ایجاد ارتباط با مشتریان یکی از موارد مهم در ارتباط احساسی با کاربران است. همچنین یکی از مهمترین بخش تحلیل رفتار کاربران، تعامل با آنها می باشد. و برای اینکه کاربرها با شما تعامل داشته باشند باید وب سایت شما حس خوبی را به کاربران و مشتریان منتقل نماید.
مخاطب خود را بشناسید
شناخت مخاطب و مشتریان و همچنین دسته بندی آنها یکی از بحث های مهم در هر کسب و کاری می باشد. در بالا گفتیم که اعداد و ارقام یعنی تعداد بازدیدهای وب سایت و زمان مانند کاربر در وب سایت مهم هستند و معیاری برای بررسی بررسی تجربه کاربری وب سایت هستند، ولی با ما همواره نیاز به بررسی رفتارها و عادات مخاطبین خود داریم و بر اساس رفتار آنها می بایست تصمیمات خود برای توسعه وب سایت را بگیریم.
ویژگی های مخاطب مهم هستند، برای مثال بررسی جنسیت کاربران یک وب سایت اهمیت ویژه ایی دارد، برای مثال در یک وب سایت فروشگاهی فروش محصولات آرایشی بهداشتی، بیشتر مخاطبین خانم ها هستند بنابراین نوع طراحی وب سایت، رنگبندی سایت می بایست بیشتر مورد پسند خانم ها باشد.
در تحلیل رفتار کاربرها، همچنین ویژگی های دیگر مخاطبین مانند، سن، شهر یا استان وی نیز مهم است و با دانستن این موارد می توان تصویر واضحی از اینکه وب سایت برای چه کسانی است به دست می آید.
در تحلیل شناخت رفتار کاربران باید این بررسی شود که اهداف کاربران چه هستند؟ آنها بهتر است چگونه با وب سایت شما تعامل داشته باشند؟ برای مخاطبین وب سایت چه چیزهایی مهم هستند؟ مخاطبین شما چه مشکلاتی دارند؟
اگر می خواهید وب سایت شما به درستی بتواند فعالیت کند و خدمات و محصولات را با بیشترین بازدهی به فروش برساند حتماً باید شناخت درستی از مخاطبین و احساسات آنها داشته باشید.
با تحلیل رفتار کاربران و بررسی مشکلات آنها، به دنبال این باشید که یک راه حل برای مشکلات کاربران ارائه دهید تا این احساس را داشته باشند که شما می توانید مشکلات و نیاز های آنها را برآورده نماید.
هدف طراحی سایت شما انتقال چه حسی است؟
در ابتدای طراحی سایت باید تعین کنید، دوست دارید کاربران شما با بازدید از وب سایت شما چه احساسی داشته باشند؟
این هدف باید شفاف و قابل اندازه گیری باشد، باید بر روی یک هدف تمرکز داشته باشید و بعد از تحلیل رفتار کاربران و مخاطبان خود باید شناخت کافی از آنها داشته باشید و در ابتدای طراحی سایت باید مشخص شود که قرار است کاربران دقیقاً چه حسی را از وب سایت شما دریافت کنند و یا به عبارت دیگر، طراحی سایت شما چه حسی را قرار است به کاربران منتقل نماید.
آیا هدف انتقال حس شادی، شگفتی، لذت، انتظار یا آرامش است؟ یکی را انتخاب کنید و راه خود را برای دستیابی به آن یک احساس، از تصاویر، رنگ ها، متن و لحن کلی وب سایت ادامه دهید.
استفاده از قدرت تصاویر در افزایش تجربه کاربری وب سایت
تصاویر قدرت زیادی در ارتباط برقرار کردن با مخاطب دارند. در واقع، تصاویر جذاب و با کیفیت کاربران شما را وادار می کند تا محتوای شما را تا 80 درصد بخواند.
بهتر است تصاویر را خودتان عکس برداری و یا طراحی کند و سعی کنید از تصاویر موجود در جستجو گوگل و تصاویر دیگران خیلی کم استفاده کنید. بر اساس آمار، تصاویر مرتبط با محتوا 94 درصد بیشتر از محتوای بدون تصاویر مرتبط بازدید می شود.
تصاویر استفاده شده در محتوا می بایست با آن محتوا هم راستا و مرتبط باشد زیرا اگر شما در مورد طراحی سایت محتوا ایجاد کرده باشید و بعد از این محتوا تصویری در مورد مسابقات فوتبال قرار دهید بدیهی است که بدون شک مخاطب خود را از موضوع طراحی سایت به شدت دور خواهید کرد. بنابراین تصاویر حتماً باید مرتبط با محتوا باشد و به نوعی کمک کننده درک مطلب برای کاربران باشند و کمک کنند که کاربران مطالب را به راحتی در ذهن خود ذخیره کنند.
ترکیب رنگ مناسب و افزایش تجربه کاربری وب سایت
تصور کنید که دنیا بدون رنگ و سیاه و سفید باشد، چقدر همه چیز خسته کننده خواهد بود. دنیای بدون رنگ دنیای خاموش و افسرده ایی خواهد بود. رنگ ها قدرت شگفت انگیزی دارند و هر رنگ می تواند خاطرات و همچنین حس و حال متفاوتی را به کاربران بدهد.
روانشناسی رنگ به چگونگی تأثیر رنگ های مختلف بر رفتار انسان می پردازد. رنگ ها به شدت در سطح ناخودآگاه انسان تاثیر دارند رنگبندی می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر روی مخاطبین وب سایت شما داشته باشد. اینکه کدام رنگ را انتخاب می کنید تا حد زیادی به احساساتی که می خواهید برانگیخته کنید بستگی دارد.
آبی روشن و تیره رنگهای آرامشبخش هستند، و می توانند در سایت های مانند وب سایت های ارائه خدمات بیمه به کار بروند. رنگ آبی تیره بروید در کاربران احساسات امنیت و قدرت را برانگیختید. و معمولاً در شبکه های اجتماعی استفاده می شود. قرمز نشان دهنده اشتیاق، سبز برای سلامتی و ثروت است و وب سایت هایی مانند داروخانه های آنلاین یا وب سایت های فروش محصولات کشاوری و اورگانیک می توانند از این رنگ استفاده نمایند.
رنگ سیاه برای رسمی بودن، بنفش برای ظرافت و زنانگی است. مردان و زنان نیز در ترجیح رنگ خود متفاوت هستند. رنگ قرمز می تواند جلب توجه را برای مشتریان به وجود آورد. البته هر وب سایتی رنگ های سازمانی خود را دارد که گاهی ممکن است از لوگو شرکت ها گرفته شود. رنگ زرد و مشکلی می تواند مناسب وب سایت هایی با فروش ابزار آلات استفاده شود.
شناخت رفتار کاربران و بررسی نوع و جنسیت مشتریان وب سایت می تواند به انتخاب رنگ وب سایت کمک زیادی نماید به خاطر همین تحلیل رفتار کاربران بسیار با اهمیت است. در طراحی سایت رنگی را انتخاب نماید که متناسب با سلیقه و شخصیت مخاطبین شما باشد.
وب سایت های زیادی هستند که به شما در انتخاب رنگ سازمانی وب سایت کمک می کنند که یکی از این وب سایت ها Canva است که امکانات خوبی را به شما ارائه می دهد.