09338129946

سئو و دیجیتال مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

امروزه همه کسب و کارها به هر روشی در حال رقابت برای جذب مشتریان بیشتر هستند. در این بین دانستن روش‌های کاربردی بسیار مهم است. سئو و دیجیتال مارکتنیگ یکی از مهمترین فعالیت های افزایش بازدید و مشتری در بستر اینترنت می باشند.

اگر صاحب وب سایت هستید و به دبنبال جذب مشتری بیشتر از طریق اینترنت هستید، حتمی به سئو و دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید.

سئو و دیجیتال مارکتینگ

سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا تعریفی از سئو خواهیم داشت. و سپس به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

تعریف سئو

سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنی بهینه‌سازی موتور جستجو می‌باشد. سئو مجموعه‌ای از روش‌ها و تکنیک‌ها است که هدف آن ارتقای رتبه یک وب‌سایت در صفحات نتایج موتور جستجو (مثل گوگل) می‌باشد.

اجازه دهید سئو را با یک مثال ساده بیان کنیم. فرض کنید که یک کاربر در گوگل یک محصول خاص مانند رژلب کالیستا را جستجو می کند، گوگل نیز به وی به عنوان نتایج خود فهرست سایت هایی که این محصول در آنها موجود است را نمایش می دهد. خب سایت هایی که جز فهرست ده تای اول گوگل باشند قطعاً فروش خیلی زیادی خواهند داشت.

و معمولاً سایت هایی که در ده تا بیست عدد اولین سایت های نمایش داده شده در گوگل هستند، بازدید خیلی زیادی خواهند داشت و بازدید زیاد یعنی مشتری بیشتر. بنابراین به زبان ساده سئو برای شما کاری می کند که وب سایت شما در رتبه های بالای نتایج جستجو گوگل قرار گیرد و هرچقدر بیشتر دیده شوید فروش شما نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین هر وب سایتی به سئو نیاز دارد.

انواع سئو

انواع سئو به سه دسته اصلی تقسیم می‌شود که هر کدام نقش مهمی در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دارند. در ادامه، هر یک را با جزئیات توضیح می‌دهم:

سئو داخلی (On-Page SEO)

مدیریت کلمات کلیدی: تیم سئو شما باید از کلمات کلیدی (مانند لوازم آرایشی) شما در متن و عنوان ها به خوبی استفاده کنند که این نیاز به دانش و تجربه کافی دارد.

تصاویر مناسب و بهینه: تصاویر استفاده شده در وب سایت شما بایستی با کیفیت و بهینه باشند. بهینه بودن به این معنی است که کیفیت بالا داشته باشند ولی حجم تصاویر کم باشد زیرا حجم بالا تصاویر باعث کند شدن وب سایت شما خواهد شد. همچنین تصاویر باید اختصاصی شما باشد و کپی از اینترنت نباشند.

تولید محتوا با کیفیت: باید برای سایت خودتان تولید محتوای قوی داشته باشید. مثلاً اگر می خواهید در کلمه کلیدی رژلب رتبه بگیرید باید در مورد رژلب مطالبی در سایت خود درج کنید مثلاً انواع رژلب را توضیح دهدید تا کاربران به این طریق با جستجو کردن در گوگل به سایت شما هدایت شوند.

لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی یکی لینک دادن از یک صفحه سایت به صفحه دیگر و باید درون محتوا مطالب و صفحات مختلف سایت خودتان به صفحات دیگر سایت خودتان لینک داده شود. برای مثال اگر وب سایت شما یک وب سایت فروشگاهی محصولات آرایشی است، از صفحه رژلب به صفحه رژلب کالیستا لینک داده شود و برعکس.

سئو خارجی (Off-Page SEO)

سئو خارجی به اقداماتی گفته می‌شود که خارج از سایت برای بهبود رتبه آن در نتایج جستجو انجام می‌شود.

لینک سازی خارجی (Backlink Building): باید از سایت های دیگر به سایت شما لینک داده شود تا اعتبار وب سایت شما بالا برود و همچنین از صفحات مختلف وب سایت شما به صفحات دیگر وب سایت شما و دیگر وب سایت ها نیز لینک داده شود. لینک سازی قوی می تواند به وب سایت شما اعتبار زیادی بدهد.

فعالیت در شبکه‌های اجتماعی: شبکه های اجتماعی به عنوان پلتفرمهایی که بازدی زیادی دارند می تواند به رشد وب سایت شما و همچنین دیده شده آن کمک خوبی نمایند ولی به تنهایی داشتن شبکه اجتماعی مناسب نیست زیرا در صورت کم طرفدار شدن آن شبکه اجتماعی یا بسته شده آن توسط کشورها، فعالیت های شما نیز بی نتیجه می شود.

نظردهی در وبلاگ‌ها و انجمن‌ها: متخصصین سئو در راستای لینک سازی خارجی، در وبلاگ های مرتبط با کار شما اقدام به محتوا نویسی و یا پاسخ دادن به کاربران آن سایت ها و معرفی وب سایت و خدمات شما به آنها می نمایند.

نظرات کاربران: پاسخ دادن به نظرات کاربران که در سایت شما برای محصولات یا محتوای شما ثبت شده می تواند کمک زیادی برای جذب مشتری داشته باشد زیرا مشتریان برای خرید یک محصول به نظرات خریداران قبلی بسیار توجه می کنند.

سئو تکنیکال (Technical SEO)

طراحی سئو بیس: سئو داخلی مجموعه فرآیندهایی هستد که بر روی سایت شما انجام می شوند تا سایت شما ساختاری مناسب سئو داشت باشد و اصطلاحا! طراحی سایت سئو بیس داشته باشید. بنابراین بخشی از سئو داخلی به نوع طراحی سایت انجام شده بستگی دارد به همین دلیل باید طراحی سایت شما توسط تیم حرفه ای و آشنا با اصول سئو انجام شود.

افزایش سرعت: سرعت بالای سایت یکی از مواردی می باشد که موجب اعتماد کاربران و همچنین افزایش مشتریان خواهد شد. سرعت بارگذاری صفحات وب سایت شما مخصوصا در موبایل بسیار مهم است و ارتباط مستقیمی با طراحی وب سایت شما دارد. همچنین تصاویر وب سایت اگر بهینه باشند نیز می تواند در بهینه سازی سرعت لود وب سایت شما موثر باشد.

طراحی سایت واکنشگرا: سایت شما باید در همه دستگاه ها مانند لبتاب، کامپیوترهای خانگی، تبلت‌ها و موبایل نیز به خوبی و به صورت مرتب و بدون به هم ریختگی نمایش داده شود. مخصوصاً در موبایل که کاربران بیشتری از موبایل استفاده می کنند. به این نوع طراحی سایت طراحی واکنشگرام می گویند.

استفاده از HTTPS: پروتوکل SSL یا همان HTTPS یک پروتکل امن است که باعث امنیت بیشتر وب سایت می شود و وب سایت شما اگر این پروتکل را داشته باشد باعث اعتبار بیشتر خواهد بود.

محتوای منحصر به فرد: مطالبی(مقالات) که برای سایت خود ایجاد می کنند نباید کپی شده از اینترنت یا دیگر سایت ها باشند. برای مثال اگر در مورد بهترین رژلب محتوا تولید می کنید نباید این محتوا را از سایر وب سایت ها جستجو کرده و کپی نماید زیرا استفاده از کپی نه تنها باعث رشد سئو سایت شما نمی شود، بلکه باعث افت شدید خواهد شد.

 

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه‌ای از فعالیت‌های بازاریابی گفته می‌شود که با استفاده از ابزارها و رسانه‌های دیجیتال انجام می‌شوند تا محصولات یا خدمات یک کسب‌وکار را تبلیغ و به فروش برسانند.

به زبان ساده‌تر: بازاریابی دیجیتال یعنی استفاده از اینترنت، موبایل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و سایر ابزارهای دیجیتال برای جذب، نگه‌داشت و تبدیل مخاطب به مشتری. در واقع هر روشی که از طریق اینترنت بتواند به جذب مشتری کمک کند به نوعی زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد.

کانال‌های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتنیگ روش های زیادی دارد که هرکدام یک تخصص محسوب می شود و در ادامه ما مهمترین آنها را برای شما ارائه داده ایم:

سئو (SEO): بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو جهت افزایش بازدید ارگانیک می باشد که در بالاتر در مورد آن به صورت کلی توضیح داده شد.

بازاریابی محتوا: به فرآیند تولید و توزیع محتوای ارزشمند برای جذب مخاطب، بازاریابی محتوا می گویند. برای مثال اگر شما صاحب یک فروشگاه فیزیکی و وب سایت هستید، می توانید چالش ها و سوالات مشتریان خود را به عنوان یک محتوا در سایت خود ردج نماید، برای مثال اگر صاحب فروشگاه لوازم آرایشی هستید و مشتریان از شما می پرسند که چه رنگی به پوستشان می آید؟

شما می توانید این سوال را به عنوان یک محتوا کاربردی به صورت متن یا ویدئو ایجاد کنید و در سایت و شکبه اجتماعی خود قرار دهید.

تبلیغات کلیکی: شما می توانید در سایت های پربازدید مانند سایت های ورزشی یا خبری با پرداخت هزینه ای یک عکس یا بنر تبلیغاتی از محصول یا خدمات خود را قرار دهید و با هربار کلیک کاربران بر روی آن مبلغی از اعتبار شما کم می شود و کاربران وارد سایت شما شده و محصول شما را می بینند که احتمال خرید از سایت شما را بالا می برد.

ایمیل مارکتینگ: یکی دیگر از روش های تبلیغاتی که در ایران کمتر جواب می دهد ارسال ایمیل تبلیغاتی برای کاربران است و این باعث می شود که تبلیغات شما به صورت یک ایمیل برای کاربران ارسال شود که نسبت به تبلیغات دیگر خیلی کمتر جواب می دهد.

اینفلوئنسر مارکتینگ: همکاری با افراد تأثیرگذار در فضای دیجیتال برای معرفی برند یا محصول می باشد. در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام برخی از کاربران بازدید کننده و دنبال کننده های زیادی دارند و معمولاً تبلیغات شرکت ها را به صورت استوری یا پست ارائه می دهند که می تواند تاثیرگذار باشد.

ابزارهای محبوب دیجیتال مارکتینگ

در ادامه ابزارهایی که می توانند به بازاریابی دیجیتالی کمک کنند را معرفی کرده ایم. البته به این نکته توجه داشته باشید که این ابزار تخصصی هستند و توسط یک متخصص سئو به کار برده می شوند ولی شما می توانید با آنها آشنا شوید و در مورد آنها بیشتر تحقیق نماید.

Google Analytics: یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارها می باشد که برخی از سئوکاران از آن استفاده می کنند. این ابزار مربوط به شرکت گوگل است و آمار بازدی دقیق و لحظه ای وب سایت شما را نمایش می دهد و حتی شما می توانید مشاهده نماید که از کدام کشورها با چه مرورگی و دستگاهی در حال مشاهده سایت شما هستند. حتی کدام صفحات وب سایت شما بازدید شده و کاربران به کدام صفحات هدایت شده اند.

البته این موارد بخش کوچکی از توانمندی های این ابزار قدرتمند و حرفه ای می باشند.

Google Ads: اجرای تبلیغات در جستجو و سایت‌های دیگر. یکی دیگر از راه هایی که شما می توانید براحتی در صفحه اول گوگل در فهرست بالاترین ها قرار بگیرید، استفاده از گوگل ادورز و یا همان تبلیغات کلیکی گوگل می باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که این رتبه موقت می باشد.

گوگل ادورز به این شکل کار می کند، که شما مبلغی را به دلار به گوگل پرداخت می کنید و به وی اعلام می کنید که شما را مثلاً در کلمه کلیدی رژلب بین 10 سایت بالای فهرست جسجتو به کاربران نمایش دهد، و هر کاربری که بر روی لینک وب سایت شما کلیک کند، مبلغی از اعتبار دلاری شما کم می شود. این روند تا پایان اعتبار شما ادامه دارد.

بعد از پایان اعتبار مالی شما، دیگر در فهرست اول نمایش داده نمی شوید، ولی اگر سئو کار کنید ماندگاری شما دائمی خواهد بود. گوگل ادروز بیشتر برای تبلغات فصلی مانند تبلیغ دوره های آموزشی برای فصل تابستان و اینگونه بتلیغات مناسب است مثلاً تبلیغ لواز تحریف برای ماه مهر که مدارس باز می شوند می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد.

SEMrush / Ahrefs: این ابزارها وب سایت هایی هستند که ساختار محتوا و بخش های مختلف وب سایت شما را از نظر سئو تکنیکال بررسی می کنند و ایراد های وب سایت شما را به شما اعلام می کنند و بیشتر برای سئو کارها مناسب می باشند.