09338129946

جلوگیری از دخالت بیش از حد مشتریان در تجربه کاربری طراحی سایت

جلوگیری از دخالت بیش از حد مشتریان در تجربه کاربری طراحی سایت

در طراحی سایت، گاهی اوقات جای طراح و کارفرما یا همان مشتری عوض می شود به گونه ایی که نمی توان مرزی بین آنها مشخص کرد. در بیشتر اوقات طراحان وب سایت برای راضی نگه داشتن مشتریان و دریافت هزینه بیشتر، بازخوردها و نظرات مشتریان را وارد طراحی سایت می کنند، حتی اگر پروژه به سمت اشتباه حرکت کند.

برخی از مشتریان دوست دارند که خودشان در روند طراحی سایت دخالت کرده و نظر و ایده بدهند زیرا این کار باعث رضایتشان می شود اما مشتریان باید از خود بپرسند به چه قیمتی؟ زیرا نتایج این نوع طراحی سایت همیشه زیبا نیست. برخی از مشتریان فکر می کنند که هرچقدر وب سایت آنها طرح بندی شلوغی داشته باشد قویتر به نظر می رسد. ولی این روند باعث ایجاد شلختگی در کار و افت کردن تجربه کاربری (UX) وب سایت می شود.

مشتریانی داشته ایم که در تجربه کاربری وب سایت خود دخالت زیادی داشته اند و همکاران ما نیز جهت راضی نگه داشتن مشتری ایده های آنها را اعمال کرده اند و به نوعی تصمیمات تجربه کاربری (UX) در مورد چیدمان وب سایت را بر اساس سلیقه مشتری انجام داده اند و نتیجه به یک فاجعه تبدیل شده است. و متاسفانه همیشه تقصیر بر گردن طراح وب سایت افتاده و این اصلاً منصفانه نیست ولی یک طراح وب سایت حرفه ایی نباید این اجازه را به مشتری بدهد که بیش از حد در تجربه کاربری دخالت نماید.

و اگر منطقی به موضوع نگاه کنیم باید مقصر را طراح در نظر بگیریم زیرا رفتار حرفه ای طراح می تواند از به وجود آمد این مشکلات جلوگیری نماید. در ادامه راه هایی را برای حفظ فاصله ایمن مشتریان از تجربه کاربری وب سایت (UX) بررسی کنیم.

انجام دقیق مهندسی نیازها در طراحی سایت

قبل از اینکه طراحی وب سایت را شروع کنید، حتماً کسب و کار مشتری خودتان را آنالیز کنید و با دقت به نیازهای مشتری گوش دهید. تحلیل شما از پروژه باید به حدی قوی باشد که از خود مشتری بهتر کسب و کارشان را درک نماید و بهترین راه حل را برای کسب و کار ایشان بدست آورید. هرچقدر مهندسی نیاز های شما به درستی انجام شود و کسب و کار کاربر به درستی و دقیق بررسی شود، یک وب سایت قوی و همه جانبه طراحی خواهد شد به طوری که مشتری شما کمترین ویرایش و تغییر را از شما خواهد گرفت.

اگر شما یک وب سایت نامرتب طراحی نماید و یا به جای استفاده از متن های و تصاویر مرتبط از متن های تستی و متن های لورم ایپسوم” استفاده نماید، قطعاً از نظر تجربه کاربری به مشتری خود این حس را می دهید که به کار طراحی سایت ایشان توجه و علاقه ای ندارید و کم کاری کرده اید و همین عدم وجود جدید در طراح سایت، به مشتری این اجازه را می دهد که در طراحی سایت دخالت کرده و از این پس از شما بخواهد که چه کاری انجام دهید و چه کاری انجام ندهید و این شروع یک روند غیر صحیح است که به تجربه کاربری وب سایت شما آسیب فراوانی خواهد رساند.

اهمیت UX و عوامل کمک کننده آن باید از همان ابتدا مطرح شود. وقتی مشتریان مطلع شوند، به احتمال زیاد از شما پیروی می کنند. در برخی از پروژه ها پیش آمده که طراح به جای انتخاب رنگ بندی مناسب بر اساس روانشانسی رنگ و اصول تجربه کاربری، از نظر کاربر و سلیقه وی استفاده کرده و همین امر باعث شده که رنگ مورد نظر کاربر وقتی بر روی سایت آماده با آن ذهنیت مشتری متفاوت بوده است و در واقع مشتری ذهنیت درستی از رنگ بندی نداشته و همین امر باعث کم شدن رضایت مشتری و چندبرابر شدن کار طراحی سایت شده است.

بنابراین ابتدا یک طراح سایت باید درک درستی از مدل کسب و کار کارفرما یا مشتری خود داشته باشد و سپس به این فکر کند که قرار است این وب سایت را برای خودش طراحی کند و واقعاً صددرصد توان خود را برای آن قرار دهد و همین توجه بالای 90% باعث ایجاد رضایت کامل مشتری در همان نگاه اول خواهد شد و مشتری به این نتیجه می رسد که شما کار خودتان را بلد هستید و دیگر با خیال راحت و اطمینان کامل به شما اعتماد کرده و همه چیز را به خودتان می سپارد زیرا اگر قرار باشد خودش طراحی سایت انجام دهد که نیاز به طراح سایت نبود.

انجام دقیق مهندسی نیازها در طراحی سایت

در طراحی سایت نظر مشتری مهم است ولی باید در یک چهارچوب باشد

با انیکه تجربه کاربری وب سایت بسیار مهم است و نباید افت کند ولی در طراحی سایت نظر مشتری بسیار مهم است و از گفته های این مقاله نباید این نتیجه را بگیرید که اصلاً نباید به مشتری اجازه دخالت در طراحی سایت بدهیم. مشتری قطعاً باید در مورد وب سایت خودش که برای آن هزینه کرده نظر دهد ولی این نظرات باید کنترل شده و در یک چهارچوب تعریف شده و منطقی باشد تا به ایمنی طراحی تجربه کاربری (UX) وب سایت آسیبی نرسد.

اکثر مشتری ها با این دید به شما نگاه می کنند که یک به یک متخصص مراجعه کرده اند و زیاد در کار شما دخالت نمی کنند و طراحی سایت را به شما واگذار می کنند. ولی درصد کمی از مشتری ها نیز وسواس زیادی بر روی تمامی فعالیت های زندگی خود دارند و سعی می کنند در تمامی کارها نظارت شدید و دخالت نمایند و بر این موضوع اسرار دارند، این افراد فقط برای طراحی سایت به این شکل رفتار نمی کنند بلکه در انجام فرآیند لوله کشی ساختمان خود بالای سر لوله کش ایستاده و به وی می گویند که چه کاری انجام دهد و چگونه کارها را انجام دهد.

برخی از پروژه ها نیز قیمت بالایی دارند و مشتری فکر می کند که چون هزینه بالاتری می دهد این حق را دارد که در ریز به ریز فرآیند طراحی شرکت کرده و بر اساس نظر وی انجام شود یا اصلاً انجام نشود. و این موضوع اگر کنترل نشود نه تنها نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد بلکه بر اساس تجربه من در بیشتر وقت ها نتیجه بدی خواهد داشت.

یکی از سخت ترین بخش های گرفتن بازخورد و نظرات مشتریان این است که گرفتن نظر مشتری برای بدست آورد یک نتیجه موفق ضروری است ولی همچنان اگر کنترل شده نباشد، می تواند موجب ایجاد مشکل در فرآیند طراحی سایت شود.

همانطور که برای طراحی سایت پارامترهایی وجود دارد برای دریافت نظرات مشتری نیز باید اصول و پارامترهایی داشته باشد. برای مثال ویرایش کلی سایت بیش از یکبار امکان پذیر نیست و این باعث می شود که کارفرما یا همان مشتری بداند که نمی تواند هر لحظه و زمانی که دلش خواست به ما ادیت بدهد و می بایست یک بار به صورت کلی وب سایت را بررسی کرده و یک بار به صورت کلی ویرایش ها و نظرات مورد نظر خود را بدهد تا شما به عنوان یک طراح سایت بتوانید به صورت کلی و جامع تمامی آنها را بررسی نماید.

فرض کنید که طراحی صفحه اصلی وب سایت را انجام داده اید و قرار است به مشتری این صفحه را ارائه دهید و نظر و بازخورد وی را مشاهده نماید. حال سوال انجاست که چگونه این موضوع بیان شود که پروژه دچار بحران و مشکل نشود؟

همانطور که گفته شد طراحی ما باید واقعاً جامع باشد و متناسب  با نوع کسب و کار مشتری باشد و در صورتی که از تایید خود ما گذشت باید به مشتری آن را بدهیم و مطمئن باشیم که آنقدر خوب است که مشتری نیز خوش خواهد آمد.

سپس به مشتری یک جمله مانند جملات زیر می گویم:

طراحی صفحه اصلی را انجام دادم و در آن تمامی موارد زیر رعایت شد:

بهترین قسمت برای قرار دادن لوگو انتخاب شده، یک قسمت برای ارائه تخفیف ها به مشتریان قرار دادیم

آخرین بازخورد های مشتریان را قرار دادیم که قدرت شما را نمایش دهد

از رنگ بندی و طراحی خلوت جهت رسیدن سریع کاربر به هدف خود استفاده کردیم

شما هم نظر خودتان را اعلام نماید.

جلوگیری از ورود نفر سوم به طراحی سایت

گاهی اوقات در برخی از پروژه ها که تعداد آنها هم زیاد نیست، مشتریانی داشته ایم که در ابتدا از وب سایت کاملاً راضی بوده اند ولی بعد از مدتی از شروع پروژه، ناراضی شده اند و دلیل را پیگیری کرده ایم متوجه این موضوع شدیم که نفر سومی که مقدار کمی طراحی سایت بلد بوده یا تازه طراحی سایت را شروع کرده به مشتری مشاوره داده و برای اینکه بگوید که وی تخصص خوبی دارد کار یک شرکت با چندین سال سابقه را زیر سوال برده. در اینجا باید از خود بپرسیم که چگونه می توانیم با این موضوع مقابله کنیم؟

در ابتدا باید به این موضوع توجه کنید که این فرد که ما اسم آن را نفر سوم گذاشته ایم، به هر دلیلی ذهنیت مشتری شما را به نوعی دگرگون کرده و مشتری شما احساس می کند که کار شما خوب نبوده یا پول خود را هدر داده. در ابتدا باید این موضوع را با مشتری خود نیز مطرح نماید و به وی اعلام نماید که شما به ما اعتماد کرده اید و اعتبار هر شرکت یا فردی از هر چیزی مهم تر است و سپس از وی بخواهید که بازخورد و نظرات خود نسبت به وب سایت را اعلام نماید و به حرف نفر سوم توجهی نداشته باشد.

همچنین اصلاً با نفر سوم صحبت نکنید مگر اینکه در حضور مشتری اصلی باشد و سعی کنید که به وی اثبات نماید که مشکلی در طراحی سایت شما نیست و به صورت منطقی و با دلایل عملی UX و UI دلایل خود را بیان نماید. زیرا هدف شما باید بازگرداندن دهنیت مثبت مشتری به خودتان است و این موضوع در صورتی قابل دفاع است که واقعاً کار شما عالی باشد و به صورت علمی بتوانید از کار خود دفاع کنید و در اینجا نفر سوم اصلاً مهم نیست و فقط هدف همانطور که گفته شد ایجاد اعتماد و رضایت در مشتری می باشد.

بنابراین از مشتری بخواهید که نظرات خود را بدهد و سپس شما آن نظراتی که به تجربه کاربری آسیبی وارد نمی کنند را انجام دهید و روال طراحی سایت را ادامه دهید تا وب سایت طراحی شده به نتیجه برسد و عملیاتی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *