09338129946

آینده طراحی سایت با وجود هوش مصنوعی

آینده طراحی سایت با وجود هوش مصنوعی

امروزه هوش مصنوعی (AI) به سرعت در حال پیشروی در همه ضمینه ها می باشد. و در آینده بر روی همه ی فعالیت های انسان تاثیرگذار خواهد بود. ما نیز به عنوان طراح سایت و برنامه نویس باید از آینده غافل نباشیم و از این فرصت به خوبی استفاده نمایم.

بدون شک آینده طراحی وب‌ سایت با پیشرفت هوش مصنوعی (AI) دستخوش تغییرات اساسی خواهد شد. به نظر می رسد هوش مصنوعی فرآیند طراحی سایت را سریعتر و ساده تر می کند. و علاوه بر این امکانات جدیدی برای شخصی سازی و بهینه سازی فرآهم می کند. در ادامه این مجله با چندین نوع از کمک های هوش مصنوعی به طراحی سایت آشنا خواهیم شد.

طراحی خودکار با هوش مصنوعی

با پیشرفت هوش مصنوعی، ابزارهای خودکاری در حال به وجود آمدن هستند که طراحی خودکار سایت را انجام می دهند و به طراحان در سرعت توسعه وب سایت بسیار کمک کننده هستند.

چیدمان هوشمند

یکی از مهمترین بخش های یک وب سایت چیدمان آن است که از نظر UX اهمیت زیادی دارد و باید بر اساس نوع وب سایت، بهترین چیدمان بر اساس تجربه کاربری انتخاب شود. هوش مصنوعی قطعاً در چیدمان بخش های مختلف وب سایت می تواند ایده و حتی طراحی بدهد که این می تواند به انتخاب بهترین چیدمان شخصی سازی شده بر اساس نوع کسب و کار مشتری، کمک زیادی نماید.

ایده های رنگ بندی و فونت ها

انتخاب رنگبندی و استفاده از طیف رنگی مناسب برای یک وب سایت اهمیت ویژه ایی دارد به طوری که انتخاب اشتباه رنگ می تواند کل طراحی سایت را با مشکل جذاب نبودن دچار نماید. هوش مصنوعی با توجه به سیستم یادگیرنده ایی که دارد و همچنین با توجه به داشتن پایگاه دانش گسترده می تواند پیشتنهادات خوبی را به طراحان وب سایت بدهد و فرآیند انتخاب رنگبندی را به شدت سریع تر نماید.

ایجاد تصاویر و محتوا با هوش مصنوعی

یکی از اصول سئو و تجربه کاربری (UX) این است که از تصاویر شخصی و یونیک (یکتا) استفاده نماید و از تصاویر موجود در فضای اینترنت استفاده نشود زیرا امتیاز وب سایت شما از نظر سئو کم می شود. و همانطور که می دانید ایجاد تصاویر جذاب که بتوانند یک موضوع خاص را معرفی کنند با استفاده از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ کار وقت گیری می باشد. ولی امروزه ابزارهای هوش مصنوعی زیادی داریم که به راحتی می توانید یک عبارت را به آنها بدهید وبرای شما یک تصویر که بیان کننده همان عبار باشد را تولید نمایند. همچنین از هوش منصوعی برای تولید محتوا نیز در وب سایت ها استفاده می شود

برای نمونه وب سایت magicstudio.com و craiyon.com نمونه های از ای نوع وب سایت ها هستند که بانوشتن یک عبارت تصویر آن را برای شما می سازد. نتیجه دادن عبارت “an artificial intelligence robot programmer” به این هوش مصنوعی تصویر زیر بود:

ایجاد تصاویر با هوش مصنوعی

 

شخصی سازی پیشرفته

به نظر می رسد هوش مصنوعی بیشترین کاربرد در بحث شخصی سازی و افزایش تجربه کاربری داشته باشد.

نمایش محتوا سفارشی بر اساس رفتار کاربر

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که رفتار کاربران را بررسی، ذخیره و حتی از آنها یادبگیرید و این باعث می شود که به شناخت نسبتاً دقیق از کاربران برسد و بتواند بر اساس نوع سلیقه آنها محتوای مرتبط به کاربران را به وی نمایش دهد. در حال حاضر این ایده در نرم افزارهایی مانند اینستاگرام وجود دارد و بر اساس نوع محتوایی که شما می بینید تعیین می کند که چه محتوایی را به شما نمایش دهد که شما را جذب نماید. حتی محتوایی که دوستان شما می بینند را نیز به عنوان محتوایی که ممکن است برای شما جذاب باشد به شما نیز پیشنهاد می دهد.

پیشنهاد محصولات یا خدمات مناسب در سایت‌های فروشگاهی

پیشنهاد و تحلیل مشتری در هوش مصنوعی به نظر می رسد بیشترین استفاده را داشته باشد و هوش مصنوعی در طراحی سایت ها، با توجه به اطلاعاتی که از شما دارد می تواند تشخیص دهد که شما به چه محصولاتی نیاز دارید و همان ها را برای شما نمایش دهد.

تصور کنید که یک وب سایت دارید که کاربران دیگر نیاز نیست به دنبال محصول خود بگردند و یا بر روی یک دسته بندی خاص کلیک کنند، بلکه کاربر با وارد شدن به وب سایت شما و صحبت با هوش مصنوعی و شناخت شدن توسط سایت، محصولاتی به وی نمایش داده شود که احتمالاً به سلیقه کاربر نزدیک هستند، خب این موضوع قطعاً باعث افزایش فروش وب سایت خواهد شد.

بهینه سازی ناوبری وب سایت برای افزایش نرخ تبدیل

همانطور که می دانیم، هر وب سایت یک نقشه سایت (Site Map) دارد و مسیرهایی برای هدایت کاربر در آن طراحی شده، برای مثلا وب سایت ها داری منو اصلی هستند که برای دسترسی سریع کاربران به بخش هایی مانند فروشگاه یا دسته بندی ها طراحی شده اند، اسلایدر دارند تا از تخفیف ها و موارد مهم با خبر شوند، خرید بر اساس دسته بندی دارند تا بتوانند سریعتر به بخش مورد نظر خود بروند و محصول دلخواه را خرید نمایند.

این مسیر دهید و ناوبردی در یک فروشگاه فیزیک نیز وجود دارد. هر فروشگاهی دارای بخش های مختلف مانند بخش لوازم بهداشتی، مواد غذایی و پوشاک است که هر بخش نیز خود قفسه بندی دارد. هرچند این نوع طراحی و ناوبری می تواند به کاربر کمک کند تا سریعتر به محصول مورد نظر خود برسد ولی باز هم زمانی از کاربر جهت پیدا کردن محصول مورد نظرش گرفته می شود. هوش منصوعی در آینده وب سایت ها را کاملاً تعاملی خواهد کرد به طوری که خبری از ناوبری احتمالاً نخواهد.

در واقع یک وب سایت با داشتن هوش مصنوعی می تواند از کابر سوال پرسیده و با توجه به اطلاعات گرفته شده از کاربر بهترین گزینه (محصولات) را به وی پیشنهاد دهد و به این صورت نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش داده و تقریباً هیچ کاربری بدون خرید از وب سایت خارج نمی شود.

هوش مصنوعی و بهینه سازی عملکرد طراحی سایت

تصور کنید که وب سایت ها دارای هوش مصنوعی باشند که بازدیدکنندگان و کاربران وب سایت را بررسی رسد و تحلیل نمایند، قطعاً با توجه به تحلیل کاربران هوش مصنوعی می تواند توصیه هایی برای بهبود عملکرد سایت به ما بدهد.

بهبود سرعت لود صفحات

چندروز پیش در حال بهینه سازی core web vitals یکی از سایت ها بودم، متوجه این نکته شدم که یک قسمت از صفحه مقالات غیر ضروریه و کاربران از اون استفاده زیادی ندارند پس تصمیم به بهینه سازی اون قسمت گرفتم.

اگر وب سایت ها هوش مصنوعی داشته باشند می توانند تشخیص دهند که کدام بخش وب سایت سنگین است و یا به کدام قسمت ها نیازی نیست و کاربران از آنها کمترین استفاده ها را کرده اند، و بر اساس این داده ها می تواند به ما پیشنهاد دهد که چه تغییراتی برای افزایش سرعت لود صفحات انجام دهیم.

پیشنهاد تغییر در واسط کاربری یا UI

صاحبان وب سایت ها بعد از مدتی ممکن است به این نتیجه برسند که نیاز به ایجاد تغییرات در UI سایت دارند و این نیازسنجی به خاطر رفتار کاربران می باشد. فرض کنید که شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستند و یک محصول خاص مثلاً شامپو اکتیو، را مشتریان زیادی می خرند قطعاً بعد از یک مدت شما به این نیتجه می رسید که بهتر است این محصولات پر فروش را در بالای سایت قرار دهید تا هم در دسترس باشند و هم فروش آنها چند برابر شود.

حال فرض کنید که این تحلیل توسط هوش مصنوعی به صورت دائم انجام شود و بتواند بعد از هر مدت پیشنهاداتی به این شکل به شما بدهد، قطعاً فروش شما افزایش خواهد یافت.

سئو خودکار برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو

هوش مصنوعی می تواند در تولید محتوا، پیشنهاد کلمات کلیدی و چیدن استراتژی سئو و دیجیتال مارکتینگ بسیار کمک کننده باشد. هم اکنون نیز در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس، افزون هایی مانند افزونه Rank Math وجود دارد که از هوش منصوعی برای ارتقاع سئو وب سایت و بهینه سازی محتوا های تولید شده استفاده می کند.

 

هوش مصنوعی و امنیت وب سایت

داشتن یک سیستم رصد کننده کاربران که قابلیت یادگیری داشته باشد بی نظیر خواهد بود، هوش مصنوعی قطعاً می تواند تهدید های امنتی را به موقع شناسایی نماید و در لحظه اطلاع دهد حتی می تواند از این تحدید ها درس گرفته و در آینده قوی تر عمل نماید. همچنین هوش مصنوعی می تواند قبل از رخ دادن حمله رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کرده و از حرکات مشکوک باخبر شود.

درآینده به نظر می رسد با وجود هوش مصنوعی تعداد حملات سایبری کم شود و درنتیجه امنیت وب سایتها بالاتر برود.

 

کدنویسی خودکار با هوش مصنوعی

همانطور که در ابتدای این مجله گفته شد، هوش مصنوعی در حال گسترش به همه ی جنبه های زندگی بشر است و این رشد به صورت تصاعدی می باشد. در زمینه برنامه نویسی نیز هوش مصنوعی قدرتمند ظاهر شده به طوری که امروزه ابزارهایی برای تحلیل کدها، عیب یابی و نیز توسعه آنها به وجود آمده اند. هرچند خود هوش مصنوعی نیز توسط برنامه نویس ها تولید شده و در حال توسعه است.

هوش مصنوعی می تواند به صورت خودکار و مانند یک طراح سایت قوی، کدهای HTML و  CSS و Javascript را توسعه دهد. و با کمک گرفتن از هوش مصنوعی می توانید سریعتر وب سایت را توسعه دهید و قدرت طراحی سایت خود را بالاتر ببرید.

یکی از ابزارهای قوی برای کدنویسی خودکار با هوش مصنوعی ابزار GitHub Copilot می باشد که به شما در رفع باگ های کد خود و همچنین توسعه کدنویسی و طراحی سایت کمک می کند.

 

آیا باوجود هوش مصنوعی دیگر نیاز به طراحان و برنامه نویسان وب سایت نیست؟

با اینکه این سوال مهم به ذهن خیلی از مردم می رسد ولی پاسخ آن کوتاه است، خیر هوش مصنوعی جایگذین کامل طراحان و برنامه نویسان نخواهد شد. اما نقش آنها به شکل قابل توجهی تغییر خواهد یافت. در واقع هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمکی قدرتمند عمل می کند تا یک جایگذین.

به این نکته توجه داشته باشید که هوش مصنوعی در آینده جای خیلی از شغل ها را خواهد گرفت، و باید بگویم این شغل ها، کارهایی هستند که در آنها خلاقیت وجود ندارد، مانند صندوق دارها و حسابدارها. ولی طراحی سایت و برنامه نویسی همیشه نیاز به خلاقیت دارند و روز به روز در حال گسترس و رشد هستند. در ادامه دلایل اینکه چرا هوش مصنوعی جایگذین طراحان وب سایت و برنامه نویسان نمی شود را آورده ام:

چرا هنوز به طراحان و برنامه نویسان نیاز داریم؟

خلاقیت انسان غیرقابل جایگذین شدن است

هوش مصنوعی می‌تواند از داده‌های موجود الگو بگیرد، اما توانایی خلق ایده‌های کاملاً جدید و نوآورانه محدود است. طراحی وب فقط چیدمان رنگ‌ها و المان‌ها نیست؛ بلکه شامل درک عمیق از روانشناسی کاربران، داستان‌سرایی بصری، و هویت برند است که این‌ها نیازمند تفکر خلاق انسانی هستند.

قدرت حل مسائل پیچیده

پروژه‌های پیچیده، مانند برنامه‌های تحت وب سفارشی، سیستم‌های مدیریت داده بزرگ یا توسعه APIهای پیشرفته، نیازمند درک عمیق از معماری نرم‌افزار و الگوریتم‌های پیچیده است. هوش مصنوعی می‌تواند کمک کند، اما نمی‌تواند به تنهایی چنین پروژه‌هایی را مدیریت کند.

انجام مهندسی نیازها

درک دقیق نیازهای مشتری، تعامل با کارفرما و تبدیل این نیازها به یک محصول واقعی، چیزی فراتر از توانایی‌های فعلی هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین تعامل انسانی در جلسات مشاوره، مذاکره یا تحلیل دقیق بازار شود. برای مثال تحلیل بازار و آینده بازار چیزی فراتر از درک بشر است چه برسد به هوش مصنوعی زیرا آینده به رفتارهای انسانی بستگی دارد و صدرصد قابل پیش بینی نیست ولی بری انساس قابل درکتر از ماشین است.

انعطاف پذیری در تصمیم گیری

هوش مصنوعی بر اساس داده‌های قبلی کار می‌کند و در روبرو شدن با چالش‌های جدید یا موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده ممکن است عملکرد مناسبی نداشته باشد. در مقابل، انسان‌ها می‌توانند به سرعت تحلیل کنند و تصمیمات خلاقانه بگیرند. در هوش مصنوعی به این موارد محیط های پیوسته بدون قطعیت و ناشناخته می گویند که در این محیط ها عامل هوشمند بسیار بد عمل می کند.

علاوه بر این ماشین بر اساس یادگیری های قبلی، الگو ها و الگوریتم ها تصمیم گیری می کند و بهترین و بهینه ترین تصمیم را از نظر الگوریتم ها انتخاب می کند ولی انساس دارای قدرت احساس است و به همین دلیل می تواند تصمیم های بگیرند که هیچ ماشینی توانایی آن را ندارد.

 

در پایان باید گفته شود که هوش مصنوعی نیامده که جای طراحان و برنامه نویسان را بگیرد بلکه به عنوان یک دستیار قدرمتند در کنار این افراد فعالیت خواهد کرد و قطعاً وب سایت ها در آینده به مراتب بهتر و کاراتر از امروز خواهند بود. بنابراین اگر طراح وب سایت هستید بهتر است از همین الان با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوید و از آنها در جهت بهبود عملکرد و سرعت طراحی سایت استفاده نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *