در مورد طراحی وب سایت اطلاعات و تصورات غلط زیادی وجود دارد. یکی از مفاهیمی که درک آن برای مشتریان سخت است مفهوم ریدیزاین یا همان بازطراحی سایت می باشد.
اکثر مشتریان متوجه این موضوع نیستند که طراحی یک وب سایت عالی چقدر کار می برد. خیلی وقت ها پیش می آید که مشتریان بعد از اتمام طراحی سایت، درخواست ویژگی های جدید می کنند و متوجه این موضوع نیستند که ایجاد ویژگی های جدید چقدر زمانبر می تواند باشد و حتی چقدر هزینه دارد.
خیلی وقت ها مشتریان فکر می کنند که بازطراحی سایت فرآیند آسانی است. و حرفشان این است که “همه محتوا از قبل وجود دارد و بازطراحی سایت کار پیچیده ای نیست!“. همین دیدگاه باعث می شود که کارفرما انتظارات بالایی داشته باشد و فکر کند که نیاز به اختصاص بودجه بالا برای این فرآیند نیست.
باید به این نکته توجه داشت که بازطراحی سایت بسیار پیچیده تر و پر هزینه تر از طراحی وب سایت از صفر تا صد می باشد. همچنین بر اساس تجربه شخصی که داشتم یکی از پرچالش ترین بحث ها در طراحی سایت، بازطراحی سایت است که فقط در توان طراحان و برنامه نویسان حرفه می باشد. زیرا مهمترین موضوع در بازطراحی حفظ محتوای قبلی بدون از بین رفتن آدرس های صفحات و همچنین افت سئو سایت می باشد. بنابراین فردی که برای شما می خواد بازطراحی انجام دهد باید در این مورد یعنی حفظ محتوای قبلی و حفظ سئو سایت به شما تعهد بدهد.
در پاسخ به این گونه کارفرماها باید گفت، اینگونه که شما فکر می کنید نیست زیرا بازطراحی سایت یا ریدیزاین، هم به منابع مالی و هم به تعهد نیاز دارد. اینکه مشتری یا همان کارفرما (صاحب وب سایت) به اینگونه که گفتم فکر کند جای تعجب نیست زیرا اطلاع دقیق ممکن است نداشته باشد، بنابراین این طراح سایت است که باید توانایی توجیح کردن و ارائه توضیحات شفاف را داشته باشد.
طراح حرفه ایی وب سایت باید به مشتری کمک کند تا درک بهتری از فرایند بازطراحی پیدا کند و به این صورت تصورات غلط وی را از بین ببرد. خب حالا به سراغ این موضوع می رویم که مشتریان باید چه چیزهایی در مورد بازطراحی سایت یا ریدیزان وب سایت بدانند؟
هدف اصلی از طراحی مجدد وب سایت چیست؟
یک طراحی مجدد موفق به یک هدف و دلیل قوی نیاز دارد. در برخی از موارد خود مشتری (کارفرما) ممکن است برای بازطراحی سایت دلیلی داشته باشد. مثلاً بخواهد طرح جدید به وب سایت خود بدهد و قالب آن را بروزرسانی نماید. اما بیشتر اوقات این طراح وب سایت است که باید تشخیص دهد که آیا وب سایت به بازطراحی یا ریدیزاین نیاز دارد یا خیر؟ سپس در صورت نیاز به بازطراحی، این موضوع را به مشتری نیز توضیح دهد.
در دنیای امروز طراحی ها روز به روز مدرن تر می شوند و سلیقه ها در حال تغییر و بروز شدن هستند بنابراین از طراحی یک وب سایت که از ساخت آن بیش از 2 سال گذشته باید تغییر کند و بازطراحی بر روی آن صورت گیرد. یک سایت فروشگاهی ممکن است به دنبال افزایش فروش باشد و متوجه شود که رقیبهای وی وب سایت های خود را بروزرسانی کرده اند و طراحی آنها مدرنتر و حتی امکانت آن افزایش یافته، بنابراین در بازار رقابتی وب سایت ها نیز باید خود را بروز کنند تا افزایش فروش داشته باشند.
گاهی اوقات یک وب سایت به صورت محلی کار می کند و قصد دارد برای مشتریان محلی خود طراحی و امکانات منحصر به فردی اضافه کند، پس این موضوع نیز می تواند هدف و دلیل خوبی برای بازطراحی سایت یا ریدیزان باشد.
گاهی اوقات خود کارفرما از طرح فعلی خود خسته می شود و می خواهد که طراحی وب سایت را بهتر نماید، زیرا صاحب وب سایت یکی از افرادی می باشد که بیشترین کار را با سایت خود انجام می دهد و همه روزه آن را مشاهده می کند بنابراین ممکن است بعد از یک مدتی طراحی وب سایتش برای وی تکراری و خسته کننده شود، بنابراین تصمیم می گیرد که بازطراحی انجام دهد و این می تواند یک دلیل قابل توجیح برای بازطراحی سایت یا ریدیزاین باشد.
محتوا و کدها اغلب نیاز به بازسازی دارند
زبان های برنامه نویسی مخصوصاً زبان های پرکاربرد مانند زبان برنامه نویسی PHP هر چند وقت یکبار بروز می شود و هسته ی آن قوی تر و چابک تر می شود و در نتیجه کدهای نوشته شده با این نوع زبان های برنامه نویسی برای امنیت و سرعت بیشتر بهتر است که هرچند وقت یکبار بروز رسانی شود.
گاهی اوقات سرورها بروز می شوند و دیگر از ورژن های قدیمی تر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی نمی کنند و این موضوع اغلب باعث می شود که بخش های از وب سایت نیاز به بازسازی داشت باشند. پس همانطور که می بینیم بازطراحی سایت یا ریدیزاین کردن وب سایت چیزی بیش از اضافه کردن یک ظاهر جدید است. و تقریباً هر مؤلفهای از وبسایت موجود ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد.
منظور از محتوا، متن ها و نوشته ها مانند مقلات نیست بلگه نوع تایپوگرافی می باشد. طرح بندی سایت می تواند به دلایل مختلف نیاز به ایجاد تغییرات داشته باشد. برای مثال در مؤلفه های جدید سئو، صفحه مقالات و محتوا برای گرفتن رتبه باید دارای شکل و ساختار خاصی باشند وگرنه وب سایت شما رشد زیادی در رتبه بندی موتورهای جستجوگر مانند گوگل نخواهد داشت و همنطور که می دانید سئو یکی از مهمترین بخش های مارکتیگ برای یک وب سایت به حساب می آید، بنابراین بروزشدن چینش و تایپوگرافی محتوا نیز می تواند
دلیل قانع کننده ای برای بازطراحی سایت یا ریدیزاین آن باشد.
در اینجا ممکن است صاحب وب سایت به این موضع اشاره کند که “محتوا از قبل آماده است” ولی خب باید بدانید که این موضوع از حجم کار کم نمی کند. خیلی از وب سایت ها با استفاده از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس طراحی شده اند که این سیستم ها نیز مانند زبان های برنامه نویسی هرچندوقت یکبار بروزرسانی می شوند و اگر مدت زیادی از بروزرسانی این سیستم ها گذشته باشد و وب سایت شما هنوز بروز نشده باشد، به احتمال زیاد ریسک از دسترس خارج شدن آن نیز بالاتر خواهد رفت.
در این سیستم ها ممکن است افزونه هایی استفاده شده باشد که ورژن های جدید آنها نیاز به ورژن جدید زبان برنامه نویسی داشته باشد و بر روی سایت فعلی شما فعال نشوند، این خود باعث می شود که سایت شما بروز نشود و در این گونه موارد وب سایت شما حتماً نیاز به بازطراحی سایت یا ریدیزاین خواهد داشت.
دسترسی پذیری و رعایت استانداردها برای طراحی در موبایل
طراحی سایت به سرعت در حال حرکت به جلو است، به طوری که حتی جدیدترین وب سایت ها ممکن است از نظر دسترسی پذیری و سازگاری با موبایل (رسپانسیو بودن) کمبودهایی داشته باشد. تقریباً 70 درصد کاربران با موبایل وب سایت ها را بازدید می کنند و این خود نشان دهنده اهمیت سازگار طراحی سایت با موبایل ها است. همچنین روز به روز درحال مشاهده شکل ها و ابعاد و وضوح تصویر مختلف در موبایل ها هستیم و این موضوع خود نشان می دهد که نیاز به تست وب سایت بر روی این دستگاه های جدید لازم و ضروری است.
بنابراین برای وب سایت ها بروزشدن جهت نمایش درست در همه دستگاه ها ضروری است و این عامل می تواند دلیل قانع کننده ای برای نیاز به بازطراحی سایت باشد. دسترسی پذیری یکی از مهمترین مسائل طراحی سایت می باشد که امروزه به خاطر این موضوع یکی از سایت های مهم تجارت الکترونیکی (خورده فروشی آنلای) یعنی سایت آمازون را نیز تحت تاثیر خود قرار داده و موجب بازطراحی آن شده.
دسترسی پذیری تنها به معنای ظاهری دردسترس بودن وب سایت نیست، بلکه طراحی سایت باید متناسب با انواع افراد با معلولیت ها مختلف مانند کم بینایی، کور رنگی و یا کم شنوایی باشد. بروزرسانی هیچکدام از این حوزهها دشوار نیست. اما زمانبر هستند. و مستلزم تصمیمگیریهای دشواری هستند. مشتریان باید اهمیت و چالشهایی که ایجاد میکنند را درک کنند. کنار گذاشتن هیچکدام از این موارد، گزینهی مناسبی نیست.