امروزه شبکه های اجتماعی جزعی از زندگی مردم شده اند به طوری که بیشتر جوان ها حداقل 1 ساعت از زمان روز خود را به فعالیت مشاهده شبکه های اجتماعی سپری می کنند. کسب و کارها نیز برای بیزینس خود تبلیغات انجام می دهند و به راحتی می توانند با کاربران زیادی تعامل داشته باشند.
همچنین شبکه های اجتماعی رایگان هستند و نیاز به پرداخت هیچ هزینه ایی ندارند. و به نظر می رسد که به وب سایت نیازی نباشد. و شاید شما هم از خودتان این سوال را بپرسید که با وجود شبکه های اجتماعی و داشتن این همه کاربر، چه نیازی به داشتن وب سایت داریم؟
در این مجله می قصد دارم به مقایسه شبکه های اجتماعی و وب سایت، پس با من همراه باشید تا جوانب این سوال را به صورت تخصصی و با ذکر مثال بررسی کنیم.
امپراتوری شبکه های اجتماعی
امروزه شبکه های اجتماعی با قدرت در حال فعالیت هستند و توانسته اند میلیون ها نفر را درگیر استفاده از خود نمایند و به راستی جهان را به یک دهکده تبدیل کرده اند که شما در هر لحظه می تواند از تمام دنیا خبر داشته باشید. حتی در برخی از اوقات اخبار مهم قبل از پخش در تلویزیون ها، از شبکه های اجتماعی به گوش مردم می رسد.
این شبکه ها به قدری قوی و مهم هستند که هر کشور می خواهد شبکه خودش را داشته باشد و می تواند برای صاحب خود بی نهایت اطلاعات از تمام مردم دنیا کسب نماید. دولت ها از شبکه های اجتماعی بومی خود به شدت حمایت می کنند. و این نشان دهنده اهمیت این شبکه های اجتماعی در زندی انسان است.
این امپراتوری مربوط به امروز و یا سالهای اخیر نیست، یکی قدیمی ترین شبک های اجتماعی، وب سایت فیس بوک بود که امروزه نیز در حال فعالیت است و مالک آن آقای مارک زاکربرگ می باشد که صاحب اینستاگرام است و این شبکه اجتماعی را چند سال پیش خریداری کرد.
فیسبوک که یک وب سایت است، همچنان بیشترین کاربر را در بین تمامی شبکه های اجتماعی دارد. تعداد کاربران وب سایت فیسبوک، 2.7 میلیارد نفر می باشد.
جالب است بدانید که در کشور آمریکا بیشتر مردم از فیسبوک استفاده می کنند، حتی بیشتر از اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی. در گذشته مردم از وبلاگ ها استفاده می کردند و خیلی ها وبلاگ نویس بودند و بعد از آن با زبان های برنامه نویسی قدرتمندی مانند PHP تالارهای گفتگو را ساختند تا مردم بتوانند در مورد مباحث مختلف با یکدیگر تبادل اطلاعات نمایند، سپس وب سایت هایی مانند فیس بوک به وجود آمد که در ابتدا فقط افراد گروهای خواصی می توانستند از آن استفاده نمایند ولی به مرور به سرعت جهانی شد و بین کاربران محبوبیت زیادی کسب کرد.
بعد از آن نرم افزار های مسنجر مانند یاهو مسنجر به وجود آمدند که جذابیت خوبی داشتند و به مرور با گسترش پیشرفت ها در زمینه موبایل های هوشمند، این تکنولوژی ها از وب سایت ها به سمت موبایل ها پیش رفت، هرچند که باید اعلام کنم که برنامه نویسی اصلی تمامی شبکه های اجتماعی دنیا در سرورها و زبان های برنامه نویسی که در وب سایت اسفتاده می شود و زبان های جدید پیاده سازی شده است.
امروزه هر فردی یک حساب کاربر یا به اصطلاح یک پیج در شبکه های اجتماعی دارد و حتی ممکن است چندین پیج داشته باشند. و امروزه خیلی از افراد سالها به صورت حضوری یکدیگر را ملاقات نمی کنند ولی در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی با یکدیگر در ارتباط هستند.
مزایای شبکه های اجتماعی
همه ما تقریباً مزایای شبکه های اجتماعی را می دانیم و به خوبی با برخی از آنها آشنا هستیم ولی از دید یک برنامه نویس و متخصص نرم افزار می خواهیم به این مزایا و معایب نگاه کنیم
رایگان بودن شبکه های اجتماعی
بی شک همه و در همه جا رایگان بودن برای همه مردم اولیت دارد و همیشه رایگان بودن برای مردم جذاب است و به کاربران حس خوبی می دهد به طوری که احساس می کنند که مالک آن پیج یا حساب کاربری هستند و رایگان بودن می تواند کاربران زیادی را برای استفاده از یک نرم افزار جذب نماید.
شما با نصب یک شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام، به صورت رایگان می توانید امکانات آن به صورت رایگان استفاده کرده و لذت ببرید. می توانید به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه تلفن، با دوستان خود به صورت صوتی و تصویری ارتباط برقرار کنید. می توانید با مردم کل جهان در ارتباط باشید و با هر فردی که می خواهید صحبت کند بدون اینکه هزینه پیامک به مخابرت بدهید و فقط با هزینه اینترنت بیشترین استفاده را از این ابزار ببرید.
می توانید به صورت رایگان یک حساب کاربری برای کسب و کار خود ایجاد کنید و با ایجاد محتوا در آن به جذب کاربران و مشتری برای خود اقدام نماید. و همچنین می توانید به صورت رایگان محصولات خود را در دید عموم قرار دهید و همچنین با کاربران خود در محصولات تعامل نماید. و همچنین امکانات زیادی وجود دارد که به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده شده است که بیشتر آنها جنبه عمومی و اجتماعی دارد.
از بین بردن محدودیت جغرافیایی
با نصب شبکه های اجتماعی بر روی گوشی هوشمند خود، دیگر محدود به یک محله، شهر یا کشور خاص نیستیم و می توانیم با تمام مردم دنیا در ارتباط باشیم، می توانیم به معابد بودا در چین برویم، می توانیم به اهرام مصر سفر کنیم و همچنین می توانیم با فرهنگ ملل مختلف آشنا شویم.
این موضوع می تواند به فهرنگ سازی کشورها کمک نماید، می تواند باعث جذب توریست و گردشکر شود، می تواند برا ایجاد شبکه ارتباطی جهت انجام تجارت مناسب باشد. و همچین می توانید از اخبار مهم در دورترین نقطه از محل زندگی خود آشنا شوید.
شبکه های اجتماعی باعث شفاف شدن و همچنین کم شدن اختلاص ها و بی عدالتی ها در جوامع شده است و یک ظلم و ناعدالتی یا جنگ در کل دنیا پخش می شود و همه از آن باخبر می شوند. شما برای یادگیری یک علم خاص دیگر نیاز به سفر کردن به یک کشور دیگر را ندارید و می توانید یک مدرس خوب پیدا کنید. برای مثال اگر می خواهید زبان آلمانی یاد بگیرید می توایند در شبکه های اجتماعی با فرهنگ آنها آشنا شوید و یک مدرس آلمانی زبان برای خودتان پیدا کنید.
تعداد بالای کاربران در شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی میلیاردها کاربر دارند به طوری که شبکه اینستاگرام به تنهایی دارای یک میلیارد و ۸۲ میلیون کاربر می باشد، که بعد از وب سایت های فیسبوک با 2.7 میلیارد کاربر، یوتیوپ با 2 میلیارد کاربر و واتساپ با 2 میلیارد کاربر قرار دارد.
بنابراین این آمار و ارقام نشان می دهد که شبکه های اجتماعی سهم بسیار بزرگی از بازارجهانی فناوری و اطلاعات دارند و امروزه جزعی از نیازهای اصلی روزانه افراد مانند نیاز به غذا شده است.
پس می توان نتیجه گرفت که فعالیت داشتن در اینستاگرام برای یک کسب و کار بسیار می تواند کمک کننده باشد.
امکانات زیاد در شبکه های اجتماعی
همانطور که اشاره شد، امکانات زیادی در این شبکه های اجتماعی وجود دارد که مهمترین آنها به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو ها است و همچنین ایجاد ارتباط زنده و تماس های صوتی و تصویری است. در واقع امکانات اصلی این وب سایت ها در بخش ایجاد ارتباط اجتماعی و جمعی است و بر پایه این امر بنا شده اند.
معایت شبکه های اجتماعی
هر سیستم و ابزاری هرچقدر که کامل و جامع باشد، یا برای اینکه بی انصافی نباشد، می توان گفت کمی های دارد که برای یک کشور یا یک کسب و کار می تواند کامل نباشد و چالش برانگیز باشد که در زیر به برخی از آنها می پردازیم:
امکان غیرفعال شدن اکانت کاربران در شبکه های اجتماعی
کاربران زیادی وجود داشته اند که سالها در شبکه های اجتماعی فعالیت داشته و توانسته اند صدها هزار کاربر یا به اصطلاح دنبال کننده (FOLLOWER) جذب نمایند. ولی به هر دلیلی مانند، رعایت نکردن قوانین آن شبکه اجتماعی، شکایت کاربران دیگر و یا انتشار یک مطلب سیاسی، دچار مشکل شده و حساب کابری وی مسدود گردد.
مسدود شدن این حساب می تواند به آن فرد هم از نظر وقتی که گذاشته و هم از نظر روحی و هم از نظر مالی ضرر زیادی وارد نماید. بنابراین عدم قطعیت می تواند رسیک از بین رفتن تمامی زحمات را به دنبال داشته باشد.
در برخی موارد نیز حساب یک کاربر به اشتباه حذف شده است و یا اینکه گوشی هوشمند وی را سرقت کرده اند و حساب را پاک کرده و یا اینکه گوشی کاربر خراب شده و دیگر توانایی بازگردانی رمز ورود به حساب خود را نداشته است که به راحتی تمامی زحمات وی از بین رفته است.
بنابراین نباید فقط به یک پیج در شبکه های اجتماعی اکتفا کرد.
عدم امکان شخصی سازی دلخواه شبکه های اجتماعی
همانطور که گفته شد شبکه های اجتماعی بیشتر بر پایه ایجاد ارتباط اجتماعی و شبکه ارتباط بین افراد طراحی و پیاده سازی شده اند و برای شما متناسب با نیازتان نمی تواند بروز و همچنین توسعه داده شود، زیرا عمومی هستند و این باعث محدودیت شما برای ارائه خدمات خواهد شد.
برای مثال اگر شما یک فروشگاه دارید و یا عروسک سازی انجام می دهید، نمی توانید در شبکه اجتماعی خود سبد خرید داشته باشید و یا اینکه فاکتور به صورت خودکار برای کاربر ایجاد نماید، همچنین روش های پرداخت در شبکه های اجتماعی برای کشور ایران قابل دسترس نیستند و این خود یک مشکل بزرگ می باشد.
بیشترین کاری شکه شما در شبکه های اجتماعی می توانید انجام دهید ایجاد یک کانال ارتباطی برای جذب کاربر و انجام تبلیغات رایگان و کاربر پسند است.
امکان کلاهبرداری در شبکه های اجتماعی
در شبکه های اجتماعی مانند دنیای واقعی، کلاهبرداری وجود دارد، در واقع در همه جای دنیا کلاهبردارها به دنبال فرصت خوب برای کلاهبرداری هستند. شبکه های اجتماعی چون تحت نظر دولتها نیستند و به صورت آزاد فعالیت می کنند، در نتیجه امکان پیگری آنها کمتر است و به همین دلیل اعتماد به آنها کمتر از سایر بخش ها مانند وب سایت ها و فروشگاه های فیزیکی است.
یک فرد ممکن است با ایجاد یک صفحه جعلی اقدام به فروش محصولات یا خدمات خاص نماید و از کاربران وجه را دریافت کرده ولی هیچ محصولی برای آنها ارسال نشود. پس بهتر است که فرآیند فروش به صورت حضوری و یا با روش های امن دیگر باشد.
نبود چرخه خرید و فروش کامل در شبکه های اجتماعی
همانطور که گفته شد، در شبکه های اجتماعی اولیت اول ایجاد ارتباط و به اشتراک گذاری محتوا ها می باشد، شما می توانید محصولات و خدمات خود را به دیگران معرفی نماید و متاسفانه فرآیند خرید، انبارداری، درگاه پرداخت، و همچین فرم دریافت اطلاعات کاربران و مواردی که یک فروشگاه اینترنتی دارد را شبکه اجتماعی ندارد.
برای مثال فرض کنید که شما صاحب کسب و کار فروش صنایع دستی هستید، و تعداد کاربران زیادی دارید، یک کاربر یک محصول شما را در یک پست شبکه اجتماعی شما مشاهده کرده و قصد خرید دارد، در شبکه های اجتماعی امکان خرید آنلاین و خودکار وجود ندارد و شما حتما باید به صورت تلفنی تمامی فرآیند ها را انجام دهید، شاید برای تعداد کاربر کم جواب دهد، ولی با بالا رفتن تعداد کاربران، دیگر نمی توانید سفارشها را مدیریت نماید.
بنابراین اینجاست که نیاز خود به یک وب سایت فروشگاه اینترنتی را احساس می کنید.
فیلترینگ های زیاد در شبکه های اجتماعی
متاسفانه در برخی از کشورها امکان استفاده از شبکه های اجتماعی به دلایل مختلف وجود ندارد و این یک مشکل اساسی برای مردم آن کشور می باشد، برای مثال در کشور دبی نرم افزار واتساپ فیلتر می باشد و در دسترسی نیست ولی دلیل آن وجود نرم افزارهای بومی کشور دبی است که می توان گفت خلا این موضوع را به خوبی پر کرده اند.
در کشور ما بیشتر شبکه های اجتماعی مهم و پرکاربرد به دلیل سیاسی فیلتر شده اند و متاسفانه جایگذین قوی برای آنها وجود ندارد. شبکه اجتماعی پرکاربرد اینستاگرام در ایران فیلتر است و همین باعث شده فرآیند دسترسی همگانی بدون استفاده از فیلتر شکن مشکل باشد.
همچنین فیلتر شدن سرعت رشد تبلیغات در این شبکه های اجتماعی را کند می کند و استفاده از آنها را هزینه بر کرده است زیرا برای داشتن یک فیلتر شکن خوب می بایست ماهانه هزینه کنید.
چرا باید وب سایت داشته باشیم
تا اینجا با مزایا و معایب شبکه های اجتماعی آشنا شدیم، حالا قصد داریم بدانیم که چرا باید از وب سایت استفاده کنیم و وب سایت داشتن به طور خلاصه چقدر مفید است.
مزایای داشتن وب سایت
دردسترس بودن جهانی وب سایت
وب سایت ها برعکس شبکه های اجتماعی که در برخی کشورها محدودیت دارند، در تمام دنیا قابل دسترس از طریق اینترنت هستند. بنابراین با داشتن وب سایت می توانید تمامی خدمات و محصولات خود را به جهان در بستر اینترنت ارائه دهید. همچنین با داشتن یک وب سایت شما عملاً وارد تجارت الکترونیکی جهانی می شوید.
اختصاصی بودن و دارا بودن حق مالکیت وب سایت
داشتن یک وب سایت دو بخش مهم دارد، اولی نام دامنه است که یک نام اختصاصی و یونیک است مانند نام دامنه divar.ir که مربوط به وب سایت دیوار است، و دوم داشتن یک فضا یا هاست جهت قرار گرفتن وب سایت شما بر روی آن. بنابراین شما می توانید یک آدرس وب سایت ماننده www.google.com داشته باشید که حق مالیکت آن برای شما باشد و این دامنه به صورت اختصاصی و به کسب و کار شما کمک نماید. و برخلاق شبکه های اجتماعی که عمومی هستند این دامنه فقط برای شماست.
قابلیت سفارشی سازی گسترده وب سایت
همانطور که گفته شد، یکی از معایب شبکه های اجتماعی عدم سفارشی سازی شخصی بر حسب کسب و کار شما است. ولی در یک وب سایت شما می توانید تم اختصاصی خودتان را داشته باشید و به هر شکلی که می خواهید امکانات به وب سایت خود اضافه کنید و آن را توسعه دهید. و در واقع این یکی از بزرگترین مزایای داشتن یک وب سایت است.
امکان وصل شدن وب سایت به تمامی سیستم های بانکی و حسابداری
در شبکه های اجتماعی محدودیت تعریف درگاه بانکی داریم و با درگاه های رایج کشورها ارتباط موثری ندارند، بنابراین نمی توانید کالا یا خدمات خود را به صورت آنلاین به فروش برسانید و سفارش های خود را به خوبی مدیریت کنید. ولی وب سایت ها به راحتی می توانند به تمامی درگاه های پرداخت بانکی وصل شوند و بدون محدودیت محصولات خود را به فروش برسانید، حتی وب سایت ها قابلیت وصل شدن به درگاه های ارزهای دیجیتال را نیز دارند، بنابراین شما در ایجاد روش های پرداخت مختلف محدودیتی ندارید.
علاوه بر روش های پرداخت، وب سایت ها می توانند به سیستم های انبارداری و حسابداری شما و همچنین به سیستم حمل و نقل اداره پست متصل شوند و زمانی که یک کاربر از شما در وب سایت اختصاصی شما یک محصول را خریداری می نماید، به صورت خودکار یک عدد از آن محصول از سیستم انبارداری و حسابداری شما کم می شود و به این صورت به مدیریت کسب و کار شما کمک می کند.
افزایش کلاس کاری توسط داشت وب سایت
داشتن یک وب سایت همیشه باعث افزایش اعتماد کاربران به یک کسب و کار و برند شده است و همچنین کلاس کاری شما را چندبرابر افزایش می دهد زیرا شبکه های اجتماعی عمومی هستند ولی وب سایت یک نرم افزار تحت وب اختصاصی می باشد که برای همه عموم رایگان نمی باشد.
آیا با داشتن وب سایت دیگر نیازی به شبکه های اجتماعی نیست؟
تا این جا متوجه شدیم که داشتن یک وب سایت برای رشد کسب و کار ما بسیار مهم است، ولی آیا با داشتن یک وب سایت خوب دیگر نیاز به شبکه های اجتماعی نداریم؟
باید گفت که شبکه های اجتماعی نقش کانال های ارتباطی را در مدل کسب و کار اجرا می کنند، و یک کسب و کار هرچقدر کانال های ارتباطی بیشتری داشته باشد و همچنین هرچقدر بتواند از راهای مختلف کاربر جذب کند برای رشد ان بهتر است.
یکی از مهمترین عوامل برای برند سازی و رشد کسب و کار در فضای مجازی، انجام فعالیت های سئو بر روی وب سایت می باشد که تبلیغات در شبکه های اجتماعی، بک لینک سازی، تولید محتوا، همگی زیر مجموعه سئو می باشند.
بنابراین این شما می توانید مارکتینگ خودتان را بر روی وب سایت قرار دهید و برای رشد آن فعالیت کنید و همچنین برای جذب مخاطب و کاربر بیشتر از شبکه های اجتماعی و راهای دیگر استفاده کنید تا بتوانید موفقیت بیشتری کسب نماید.
با توجه به تجربه شخصی بنده، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر جنبه فان و سرگرم کننده دارند و بیشتر افراد موفق و صاحبان کسب و کار فعالیت کمی در شبکه اجتماعی دارند و بیشتر جستجو ها برای یافتن افراد متخصص و محصولات با کیفیت، از طریق موتورهای جستجوگر مانند گوگل انجام می شود.
شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام بیشتر برای تبلیغ محصولات مشاغل خانگی و همچنین آموزش می تواند مفید باشد برای گرفتن مشتری مثلاً برای یک شرکت طراحی سایت بیشتر از طریق جستجو در اینترنت استفاده می شود.