طراحی سایت بعضی وقت ها شکل یک مسابقه را به خود می گیرد و کارفرما از طراح می خواهد که بیشترین ویژگی ها را در سایت نهایی به عنوان یک محصول، جمع آوری کند.
تجارت الکترونیک از زمان ایجاد اینترنت تا به امروز توانسته جایگاه بزرگی در کل تجارت جهانی داشته باشد و وجود اینترنت و وب سایت ها یکی از بیشترین تاثیرات بر این مبحث را داشته اند.
این مسئله به ویژه در مورد طراحی سایت های تجارت الکترونیک (طراحی سایت فروشگاه های آنلاین و …) صدق می کند.
در طراحی سایت، استفاده بیشترین ویژگی ها در این روش، می تواند نتایج متفاوتی تولید نماید. و در این گونه موارد دیده شده که ایجاد عملکردها و جلوه های فانتزی، حواس کارفرما و صاحب تجارت الکترونیکی را از اصل موضوع کسب و کار خود پرت کرده است. ایجاد بیش از حد ویژگی ها و جلوه های گرافیکی در طراحی سایت می تواند کاربران را از عملکردهای اصلی یعنی خرید آنلاین دور نماید. و در واقع این نوع طراحی سایت ها می توانند کمی بیش از حد بزرگ (شلوغ) شوند.
به عنوان یک کارشناس طراحی سایت، وقتی به وب سایت هایی که در حوزه تجارت الکترونیکی (سایت های فورشگاه آنلاین و …) طراحی شده اند نگاه می کنیم، احساس می کنیم که آنچه گم شده است تمرکز بر موارد ضروری است.
در این سالها که مشغول به طراحی سایت و برنامه نویسی هستم، متاسفانه کارفرما های ایرانی زیادی هستند که به موارد ضروری توجه کمتری دارند و بیشتر بر روی شلوغ بودن وب سایت خودشان تمرکز دارند و در نهایت مجبور می شوند که از شلوغ بودن وب سایت خود کم کرده و بر روی موارد اصلی وب سایت تمرکز نماید و این برای خیلی ها هزینه بر خواهد بود. بنابراین می خواهد تجربه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.
موارد ضروری برای طراحی سایت های تجاری، ویژگی هایی هستد که به خریداران کمک می کنند تا بتوانند راحت از سایت شما خرید کنند و به آسانی پیدا کنند آنچه را که به دنبال آن هستند. و همچنین کاربران به راحتی بتوانند سفارشات خود را پیگری نمایند. این موارد مهمترین مواردی هستند که باید بر روی آنها تمرکز شود.
بنابراین بیاید به عنوان کارشناس طراحی سایت و یا کارفرما (فردی که قصد دارد وب سایت داشته باشد)، برای لحظه ای از تمام ویژگی های متورم خودداری کنیم و تجوه خودمان را به اصول اولیه معطوف کنیم. در اینجا چند ویژگی ضروری برای وب سایت تجارت الکترونیک وجود دارد.
فیلتر کردن محصولات
یک فرد می تواند فروشنده فقط یک محصول باشد و یا می تواند یک فروشنده با کالاهای متنوع و زیادی باشد. و به طور طبیعی هر چقدر یک وب سایت محصولات بیشتری داشته باشد، برای کاربران یا همان بازدید کنندگان، یافت محصول مورد نظرشان در بین تعداد بالای محصولات سخت تر خواهد شد.
در حالتی که شما یک کارفرما با تعداد محصول بالا هستید و یا یک طراح وب سایت هستید و و قصد طراحی سایت فروشگاهی با تعداد بالای محصول را دارید، برای کاربران وب سایت تجارت الکترونیک شما دو مورد پیش می آید:
حالت اول: کاربر شما ممکن است زمان زیادی برای یافتن آنچه نیاز دارد صرف کند که ممکن است آن را پیدا کند و یا نه؟ اگر پیدا کند که خوب ولی در غیر اینصورت وب سایت شما از نظر طراحی UX ضعیف خواهد بود و این موضوع باعث نارضایتی این دسته از کاربران می شود.
حالت دوم: کاربران جدید صبر زیادی ندارند و با اندکی جستجو، در صورت عدم یافتن محصول مورد نظر خود، به سرعت سایت شما را ترک کرده و سراغ رقیب های شما خواند رفت.
اگر طراح وب سایت هستید و یا صاحب یک وب سایت تجارت الکترونیکی هستید، حتماً باید به این موضوع رسیدگی نماید.
با تجوه به موارد بالا، بهترین راهکار برای طراحی سایت های فروشگاهی با تعداد محصولات بالا، استفاده از فیلتر پیشرفته محصولات برای ساده کردن جستجو کاربران می باشد. این یک مسیر منطقی برای محدود کردن محصولات به آنهایی است که با نیازهای خاص مشتری مطابقت دارند.
ظاهر فیلترهای پیشرفته محصولات می تواند متفاوت باشد ولی مهمترین کارایی آنها کمک به کاربران برای یافتن سریعتر محصولات مورد نیاز خود می باشد. جزئیات مهم در یک فیلتر عبارتند از:
- فیلتر محصولات بر اساس بازه قیمت
- فیلتر محصولات بر اساس نام برند
- فیلتر محصولات بر اساس رنگ بندی
- فیلتر محصولات بر اساس گرانترین و ارزان ترین
- فیلتر محصولات بر اساس تخفیف دار بودن
در زیر بخشی از نمونه فیلتر کدنویسی شده توسط تیم ما را مشاهده می نماید.
محصولات مرتبط و اخیراً مشاهده شده
فرض کنید ما در طراحی سایت خود امکانات جستجو و فیلتر پیشرفته را برای سریعتر یافتن محصول مورد نظر کاربر، به عنوان یک امکان قرار دادیم، و مشتری توانست محصول خود را به راحتی پیدا کند.
تجربه نشان داده است که وقتی مشتری چیزی را که به دنبالش است را پیدا کرد، لزوماً به این معنی نیست که آماده خرید است. مشتریان ممکن است بخواهند کمی بیشتر تحقیق کنند یا مجدد جستجو نمایند و به دنبال محصولی بهتر از چیزی که یافته اند باشند.
بنابراین می بایست برای این بخش نیز راهکارهای پیشنهادی در طراحی سایت را بررسی کرد. ارائه لیستی از محصولات مرتبط و اخیراً مشاهده شده این کار را انجام می دهد.
محصولات مرتبط
فرش کنید شما صاحب یک داروخانه هستید و مشتریان شما به دنبال یک کرم ضد آفتاب می گردند. بعد از اینکه از طریق فیلتر پیشرفته آن را یافتند. ممکن است بخواهند محصولات بیشتری را که نزدیک به محصول مورد نظرشان هستند را نیز بررسی نمایند. قرار دادن بخش محصولات مرتبط یکی از بهترین گذینه در طراحی سایت تجارت الکترونیک است و باعث افزایش فروش شما خواهد شد. با این کار حتی شما می توانید مشتریان را وادار کنیدکه محصولات مرتبط با قیمت بالاتر را نیز مشاهده نمایند.
اگر شما فروشنده وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لبتاب و … هستید، می توانید در بخش محصولات مربتط، لوازم جانبی مرتبط با محصول مورد نظر کاربر را نیز معرفی نمایید.
محصولات اخیرا مشاهده شده
راه دیگر برای افزایش فروش در تجارت الکترونیک، ایجاد بخش محصولات اخیرا بازدید شده در طراحی سایت است. معمولاً افراد زیادی به دنبال یافتن برند معروف یا محصول با کیفتی هستند و به همین دلیل بازدید این نوع محصولات در وب سایت های مخلتف بالاتر است. بنابراین با قرار داده بخش گفته شده، می توانید احتمال خرید محصولات را بالاتر ببرید و کاربر را در وب سایت خود نگه دارید و احتمال خردیش را افزایش دهید.
در زمانی که در حال طرحی سایت هستیم، باید توجه داشته باشیم که برای بخش محصولات مشاهده شده، بهترین مکان پایین صفحه نمایش اطلاعات و توضیحات محصول باشد (پایین صفحه محصول). و نباید تعداد آنها بالا باشد زیرا ممکن است سرعت اجرا و لود شدن صفحه محصول کار کند نماید.
امکان ایجاد حساب کاربری یا خرید به عنوان مهمان
یکی از مهمترین فعالیت هایی که برای وب سایت و تجارت الکترونیک مهم است، جذب کاربران می باشد و مهم تر از جذب کاربران حفظ و نگهداری کاربران، یعنی تبدیل آنها به مشتریان دائمی می باشد.
اگر قصد دارید که یک فروشگاه آنلاین راه اندازی نماید، حتماً یه یک شرکت یا کارشناس برای طراحی سایت نیاز خواهید داشت. فرض کنید که وب سایت برای شما ایجاد شده است، اگر وب سایت شما حساب کاربری نداشته باشد که کاربران سفارش های خود را چک نمایند، حتماً رضایت کاربران شما کم خواهد شد.
البته باید به این نکته توجه نماید که باید احساس راحتی کاربر را در زمان کار کردن با وب سایت فراهم نماید. وادار کردن کاربر به انجام یک اقدام خاص نمی تواند موجب نارضایتی وی شود. (حتی با نیت خوب). اجازه دادن به مشتریان (کاربران) برای ایجاد یک حساب کاربری یا خرید به عنوان مهمان به آنها امکان انتخاب را می دهد و حس آزادی عمل را خواهند داشت. و این موارد باعث افزایش UX وب تجارت الکترونیک شما خواهد شد.
حساب کاربری
حساب های کاربری یک ویژگی جذاب هم برای خریداران و هم برای صاحبان فروشگاه است. خریداران از داشتن یک مکان واحد برای مدیریت سفارشات، اطلاعات صورتحساب و آدرسهای حمل و نقل راحت هستند. آنهایی که خریداران مکرر هستند، قدردانی خواهند کرد که مجبور نیستند هر بار که سفارش می دهند دوباره اطلاعات خود مانند نام و نام خانواگی، آدرس و غیره را وارد کنند.
برای صاحبان فروشگاه، پنل کاربری مکانی عالی برای ارائه امتیازات اضافی به مشتریان یا تماس با آنها در مورد سفارش است. برای مثال، شمارههای رهگیری بستهها را میتوان در سفارش ها اضافه کرد و به مشتریان اجازه میدهد در هر زمان به حساب کاربری مراجعه کنند و وضعیت سفارش خود را ببینند. و یا با توجه به حساب کاربی برای آنها کد تخفیف اختصاصی ایجاد شود که اینها همه با داشتن حساب کاربری برای مشتریان ممکن می شود.
ایجاد حساب کاربری را می توان از طریق راه های مختلف در دسترس قرار داد. می توانید لینک ثبت نام را در منوی اصلی سایت یا بالای وب سایت قرار دهید. می توانید از طراح وب سایت بخواهید طوری طراحی سایت انجام دهد که برنامه وب سایت به صورت خودکار برای مشتری در جریان ثبت سفارش حساب کاربری ایجاد نماید، تا به این روش مجبور به ثبت نام اولیه نباشد.
خرید مهمان
بعضی وقت ها شما نیاز به ایجاد پنل کاربری برای مشتریان خود ندارید و نمی خواهید آنها را درگیر انجام ایجاد حساب کاربری نماید. و یا اینکه مشتریان فروشگاه تجارت الکترونیک شما فقط اعضا باشند و این منطقی است که به مشتریان اجازه دهید به عنوان مهمان ثبت سفارش انجام دهند.
به نظر من بهتر است که کاربران شما حساب کاربری اختصاصی خودشان را داشته باشند زیرا داشتن حساب کاربری برای توسعه طراحی سایت نیز کاربردی خواهد بود. فقط دقت داشته باشید که ثبت نام و یا ایجاد حساب کاربری بسیار راحت باشد. برای مثال قبل از هر چیزی در فرم ثبت نام از کاربرا اطلاعات طولانی دریافت نکنید زیرا کاربر قصد دارد از شما یک محصول را به سرعت خریداری نماید و به دستش برسد و بهتر است که فرآیند ایجاد حساب کاربری با استفاده از شماره موبایل و ارسال کد تایید باشد.