09338129946

الکامپ 403 و نقش کم رنگ استارت آپ ها

الکامپ 403

الکامپ محل برای نمایش دست آورد های جدید شرکت های بزرگ و همچنین فرصتی برای دیده شدن کسب و کار های نوپا است.

الکامپ ( ELECOMP )، نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک است که هر سال در تهران و در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران زیر نظر شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

عمده شرکت کنندگان در الکامپ، شرکت های مرتبط به کامپیتور، در قالب شرکت های طراحی وب سایت، سازندگان نرم افزارها، ارائه دهندگان خدمات سرور و هاست، خدمات پرداخت آنلاین و … می باشند.

و در سمت دیگر شرکت های الکترونیکی هستد که فروشندگان و تولید کنندگان زیر ساخت های مخابراتی، بازی سازها و دستگاه های مورد نیاز برای راه اندازی کسب و کارها و همچنین قطعات الکترونیکی خودرو و حتی مهندسی پزشکی نیز در این رویداد شرکت می کنند.

بیشتر شرکت کنندگان در الکامپ 1403

در این دوره از الکامپ شرکتهایی بیشتر حضور داشتند که محصول محور بودند و اکثر آنها در حوزه فروش و یا تولید محصولات فعالیت می کردند.

شرکت های خدماتی کمتری دیده می شد و بیشتر شرکت هایی که در زمینه ارائه خدمات فعالیت می کردند، شرکت های پرداخت آنلاین بودن.

یک دسته از تولید کنندگان که بیش از بقیه دسته بندی کسب و کارها حضور داشتند، شرکت های تولید کننده زیر ساخت های شبکه و ارتباطات بودن، از شرکت هایی که تولید کننده دستگاه های خنک کننده سرور ها بودن، تا شرکت های تولید کننده زیر ساخت های شبکه و ارتباط بی سیم.

دسته بندی هایی که قوی ظاهر شده بودن

شرکت هایی که محصولی را خودشان تولید کرده بودن و یا شرکت هایی که فروشنده و پشتیبانی دهنده محصول خاصی بودند ار این دوره بسیار قوی ظاهر شده بودن.

همچنین شرکت هایی که خدمات مالی نظیر پرداخت های آنلاین و خدمات بیمه انجام می دادن نیز حضوری خوبی داشتند.

متاسفانه شرکت های خدماتی حضوری قوی نداشتند و به نظر می رسید که گران شدن ارائه خدمات و همچنین وضعیت اقتصادی برای این طیف از کسب و کارها تاثیر گذاشته است.

اولیت پیدا کردن راهکارهای فروش و مهم بودن مارتینگ نسبت به قرار دادن تمرکز بر روی محصول با کیفیت، باعث شده که وب سایت های ارزار به وجود بیایند ولی به نوعی یکبار مصرف باشند و قابلیت توسه خیلی کمی داشته باشند و همچنین در موتورهای جستجوگر به سختی ربته بگیرند.

ظهور هوش مصنوعی و شبکه های اجتماعی ایرانی

نکته جدید در این دوره دیده شدن شرکت های ایرانی مانند شبکه های اجتماعی بود که نسبت به سالهای گذشته تعداد آنها بیشتر بود.

همچنین شرکت هایی در زمینه هوش مصنوعی نیز فعالیت هایی انجام داده بودن ولی خیلی ابتدایی بودند ولی می توان گفت که برای شروع قابل توجه بود.

افت قابل توجه استارت آپ ها

در ابتدای ورود به نمایشگاه الکامپ، دنبال بخش های استارت آپی می گشتم که در نهایت در سالن های پایانی توانستیم برخی از آنها را مشاهده نمایم. تعداد استارت آپ ها هم بسیار کمتر شده بود و هم اینکه واقعاً استارت آپ نبودن و فقط می توان گفت کپی گرفته شده از ایده های قدیمی یا بخشی از آنها بودن که به صورت تخصصی تر بر روی آنهات مرکز شده بود.

دلیل کم شدن ایده ها و استارت آپ ها را متوجه نشدم، آیا خلاقیت از بین رفته؟، آیا نیروهای انسانی فنی و قوی از کشور رفته اند؟ و یا اینکه برای سو استفاده شدن دیگر کسی تمایل به ارائه ایده خود نیست؟

به هرحال کمبود استارت آپها و نوآوری ها به وضوح قابل مشاهده بود. ولی نکته خوش حال کننده حضور افراد با سن های خیلی کم و انگیزه بالا بود که به من امید می داد و انرژی بخش بود.

آیا شرکت های خدماتی ضعیف شده اند؟

بجز کم بودن استارت آپ ها، کم شدن حضور شرکت های خدماتی مانند خدمات طراحی وب سایت، نیز قابل مشاهد بود. در نگاه اول احساس می کردیم که شرکت های خدماتی احتمالاً ضعیف شده اند که حضور کم رنگ تری دارند.

هر آن قدر که حضور شرکت های خدماتی کم شده بود، و یا حضور قوی نداشتند، شرکت هایی که محصول محور بودند وضعیت خوبی داشتند.

همچنین شرکت هایی بودن که دارای سایت ساز اختصاصی خودشان بودن که در نگاه اول به نظر می رسید که شاید، خدمات در حال کوچ به سمت محصولات می باشد. ولی وقتی که وب سایت های این شرکت ها را مشاهده می کردیم و بیشتر در مورد آنها تحقیق کردیم، به این نتیجه رسیدم که اکثر آنها تازه تاسیس هستد و به نوعی فقط برای تبلیغات در نمایشگاه شرکت کرده اند.

محصول محور یا خدماتی؟

با توجه به مشاهداتی که در نمایشگاه 1403 داشتم، علاوه بر حضور بیشتر شرکت های محصول محور نسبت به شرکت های خدماتی، دلایل دیگری نیز وجود داشت که به نظر می رسید محصول محور بودن می تواند به رشد و قوی شدن شرکت ها کمک نماید.

برای مثال، شرکت های بزرگ تولید کننده نرم افزاری را می دیدیم که علاوه بر ایجاد نرم افزار های حسابداری به عنوان یک محصول، اقدام به فروش تجهیزات سخت افزاری برای فروشگاه ها نیز می کردند. و این خود بیان گر بهتر بودن تولید محصول است تا خدمات.

شاید یک محصول به دلیل نداشتن خدمات زیاد بهتر از خدمات باشد که شما در قبال خدماتی که انجام می دهید وجهی را دریافت می نماید، ولی یک بار محصولی را ایجاد می کنید و می توانید تعداد زیادی از آن به فروش برسانید.

ولی باز تولید محصول به دلیل نیاز به مواد و سرمایه اولیه، تایک سقفی می تواند برای یک شرکت کسب درآمد نماید. ولی شرکت های خدماتی وجود داشتند که یک خدمت خاص را به بهترین و قوی ترین شرکت نرم افزاری ارائه می دادند و بدودن نیاز به مواد اولیه، درآمد بسیار بالاتر از شرکت های محصول محور داشتند.

به نظر می رسد ترکیب این دوره بسیار مورد نیاز است و این موارد و طرز فکر به رشد استارت آپ ها کمک می کند که متاسفانه در این دوره قوی نبودند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *