معمولاً طراحان وب سایت و صاحبان وب سایت کمی با سئو آشنا هستند و خیلی از توسعه دهندگان وب سایت با سئو به آشنایی ندارد. و می توان گفت که سئو یک لایه پنهان و مهم در راه اندازی کسب و کار آنلاین و همچین طراحی سایت می باشد.
سئو به حدی مهم است که طراحان وب و هم مشتریان آنها باید درک درستی از نحوه عملکرد سئو داشته باشند. طراحان برای طراحی سایت بهتر و قوی تر و صاحبان وب سایت ها نیز برای موفق شدن به آن نیاز دارند.
سئو (Search Engine Optimization) یا بهینه سازی موتورهای جستجوگر، مجموعه ای از فعالیت ها هستند که با کمک آنها می توانید وب سایت خود را در کلمات کلیدی مرتبط (کلمات مهم در زمینه کسب و کارتان – مانند طراحی سایت) به رتبه های بالا ارتقاع دهید به طوری که در موتورهای جستجوگر مانند گوگل، رتبه گرفته و به صدر جدول جستجو کاربران بیاید.
همانطور که می دانید بزرگترین هدف کسب و کارها برای موفق شدن، داشتن مشتریان بیشتر است، و هرچقدر که شما بیشتر دیده شوید می توانید مشتریان بیشتری داشته و در نتیجه محصولات و خدمات بیشتری را به افراد بیشتری ارائه دهید و به برندسازی خود کمک کنید.
سئو یک دانش جامع است که نیاز به تجربه بالایی دارد و افراد و شرکت هایی وجود دارند که در این زمینه خدمات ارائه می دهند. ولی تخصص سئو و طراحی سایت از یکدیگر جدا نیستند و باید در هنگام انجام طراحی سایت به مسائل سئو نیز توجه شود.
برای رشد سئو وب سایت خود حتماً از کارشناس سئو بخواهید که بر روی وب سایت شما فعالیت کند زیرا این موضوع بسیار مهم است و هدف از ایجاد این مجله، آشنایی شما با اصول اولیه سئو در طراحی سایت و مدیریت آن می باشد.
رایجترین سوءتفاهم بین کاربرانی که وب سایت می خواهند داشته باشند
امروزه پیشرفته های تکنولوژی ساخت یک وب سایت را بسیار ساده کرده است و خیلی از کاربران فکر می کنند با خرید یک قالب وب سایت آماده و یا استفاده از تکنولوژی می توانند در بازار اینترنت موفق شوند. و حتی خیلی از افراد به این فکر می کنند که با داشتن یک وب سایت می توانند بدون انجام هیچ کار اضافه ایی درآمد زیادی کسب کنند.
به عنوان فردی که سالها تجربه طراحی و برنامه نویسی وب سایت دارم، باید بگویم، با اینکه تکنولوژی باعث سریعتر شدن طراحی سایت شده ولی این موضوع باعث رشد وب سایت در سئو و موتورهای جستجوگر نشده است. در طراحی سایت حتماً باید به فاکتورهای سئو توجه شود وگرنه توسعه و رشد سئو سایت شما به شدت پایین می آید. بنابراین، طراحی سایت خود را باید به فرد متخصصی که با اصول سئو آشنا باشد بدهید.
امروزه ابزارهایی نیز وجود دارند که به وب سایت ها برای بهینه شدن بیشتر کمک می کنند. ابزارهایی مانند افزون Yoast و Rank Math که برای وردپرس می باشند، توانسته اند کمک بسیار زیادی به کارشناسان سئو و همچنین صاحبان وب سایت ها نمایند.
در این مجله، ما بیشتر در مورد نکات سئو در طراحی سایت صحبت می کنیم تا اگر شما قصد دارید برای شما یک سایت طراحی شود نکات ابتدایی را بدانید و مسیر اشتباهی را طی نکنید.
یکی از بخش های مهم در سئو وجود دارد که به آن سئو تکنیکال می گویند و بخشی از آن مربوط به نوع کدنویسی و طراحی وب سایت شما می باشد و سوال مهم آن این است که، آیا وب سایت طراحی شده سئو بیس (برپایه سئو) می باشد یا خیر؟
فاکتورهای مهم طراحی سایت از نظر سئو
سرعت لود وب سایت
اولین نکته مهم در وب سایت این است که سرعت مناسبی داشته باشد. معولاً سایت ها می بایست زیر 3 الی 4 ثانیه لود شوند، وگرنه امتیاز کمتری از گوگل می گیرند.
سرعت وب سایت ها به طراحی وب سایت و نوع کدنویسی آن بستگی دارد. افرادی هستند که برای راه اندازی یک وب سایت اقدام به خرید یک قالب با هزینه کم می کنند، ولی این نکته را نمی دانند که وب سایت آنها بعد از یک مدت دچار افت سرعت خواهد شد.
همچنین قالب های آماده و از پیش طراحی شده معمولاً طوری طراحی می شوند که دارای چندین تم یا پوسته باشند و شما بتوانید از بین آنها هرکدام را که می خواهید انتخاب نماید، خب این از نگاه اول یک امکان بسیار جذاب است ولی این مورد فقط برای کسب درآمد توسط سازنده آن است و دیگر برای آنها موفق شدن شما مهم نیست.
توسته پذیر بودن وب سایت
بعد از سرعت لود بالا، قابلیت توسعه وب سایت مهمترین نکته در مورد آن است. شما وقتی برای داشتن یک وب سایت خوب هزینه می کند باید از این موضوع مطمئن شوید که وب سایت شما می تواند ارتقاع پیدا کند و به آن امکانات اضافه شود و اگر توسعه پذیر نباشد و یا به سختی توسعه داده شود، یکبارمصرف خواهد بود و حتی در طولانی مدت می تواند به رشد سایت شما آسیب وارد کند.
داشتن طراحی ساختار یافته
طراح وب سایت باید بداند که هر کدی را کجا استفاده کند که وب سایت به سرعت بیشتری در موتورهای جستجوگر مانند گوگل رشد کند، و استفاده درست از عنوان ها و قسمت های مختلف وب سایت نیاز به داشتن آشنایی با استانداردهای طراحی و اصول سئو می باشد.
برای مثال یک طراح خوب باید بداند که مقالات در کدام کدهای طراحی باید قرار گیرند و یا تبلیغات وب سایت در کدام کدها باشند تا تاثیر منفی بر روی سئو سایت قرار ندهند.
ایجاد محتوا برای رشد سئو وب سایت
یکی دیگر از مهمترین مباحث در سئو برای رشد وب سایت تولید محتوا های قوی در زمینه کسب و کار می باشد که به وب سایت شما کمک بسیا زیادی می کند. تولید محتوا زیر مجموعه سئو داخلی می باشد که شامل مجموعه ای از فعالیت ها است که بر روی یک وب سایت انجام می شود.
در حالت ایده آل، شما باید در مورد هر قطعه از محتوای وب سایت خود فکر می کردید. هر مقاله یا هر صفحه باید هدفی داشته باشد. باید تلاش کنید به صورت مستمر و در فاصله های زمانی خاصی (معمولاً دوبار در هفته) برای وب سایت خود محتوا مرتبط ایجاد کنید، برای مثال اگر شما فروشنده کیف و کفش چرم هستید، می بایست در مورد انوع چرم، یا بهترین نوع چرم برای کفش و اینگونه موضعات مقالات (محتوا) تولید کنید و در بخش وبلاگ وب سایت خود قرار دهید تا وب سایت شما بتواند در موتورهای جستجوگر مانند گوگل رتبه خوبی بگیرد.
این محتوا ها باعث می شند که اگر فردی مانند مثال بالا کیف چرم را در گوگل جستجو کند، یکی از وب سایت هایی که به وی نمایش داده می شود، وب سایت شما باشد و این موضوع باعث افزایش فروش و بازدید وب سایت شما خواهد شد.
توجه داشته باشید که محتوای ایجاد شده باید به کسب و کار شما ربط داشته باشد، برای مثال اگر شغل شما فروش باتر خودرو می باشد، نباید در مورد کیف و کفش چرم یا موضعات دیگر مقاله بنویسید زیرا این موضوع نوعی تقلب است و باعث می شود که وب سایت شما با موضعات نامرتب به کسب و کار شما رشد کند.
همانطور که دیدم محتوا بسیار مهم است بنابراین وب سایت شما باید امکانی برای تولید محتوا داشته باشد و این را باید از طراح وب سایت خوب بخواهید.
اگر طراح وب سایت هستید حتماً در مورد تگ های قالب بندی وب سایت (تگ های HTML5) بیشتر مطالعه نماید و سعی کنید که از این تگها در جایگاه درست خود در هنگام ساخت بخش های مختلف وب سایت همانند بخش مقالات، بخش محصولات، بخش مقالات مرتبط و غیره، استفاده نماید.
برخی از ابزارهای مورد استفاده در سئو
علاوه بر سئو تکنیکال و سئو داخلی که در مورد آنها صحبت کردیم، یک بخش مهم دیگر در سئو وجود دارد به اسم سئو خارجی که به نوعی شامل فعالیت هایی می شود که در خارج از سایت شما انجام می شود، مانند ساخت لینک در سایت های دیگر به وب سایت خودتان و همچنین انجام تبلیغات در وب سایت های پربازدید.
یک ابزار برای بررسی رفتار کاربران وجود دارد که می توانید به کمک آن متوجه شوید که چه کاربرهایی و از طریق چه کلماتی جستجو انجام داده اند و توانسته اند وب سایت شما را پیدا کنند. شما می توانید از ابزار Google Search Console استفاده کنید و آمار بسیار جذابی را از وب سایت خود مشاهده نماید.
آماری که Google Search Console به شما می دهید شامل تعداد کلیک های وب سایت شما، میزان رشد آن نمودار رشد وب سایت بر اساس بازه زمانی و همچنین صفحات مشاهده شده شما و مواردی ماننده نوع مرورگر و سیستم کاربر (موبایل، لبتاب و تبلت) می باشد.
برای استفاده از این ابزار باید به سئو کار یا طراح وب سایت خود بگوید که آن را برای شما فعال سازی نماید به همین دلیل می بایست طراحی سایت شما را فردی انجام دهید که با این موارد آشنایی داشته باشد. همچین اگر طراح وب سایت هستید حتماً در مورد این ابزار مطالعه نماید.
ابزار بعدی Google Analytics می باشد که یکی از ابزارهای دقیق جهت مشاهده بازدید روزانه و لحظه ایی کاربران از وب سایت شما هستند و همچنین می توانید به صورت دقیق رفتار کاربران را نیز بررسی نماید، برای مثال می توانید متوجه شوید که کاربران بعد از وارد شدن به صفحه اصلی وب سایت شما بیشتر به کدام صفحات دیگر مراجعه کرده اند و به این روش می توانید با ایجاد تغییر در طراحی کاربران را به صفحه ایی که می خواهید (مثلاً صفحه فروشگاه) هدایت کنید.
توجه: راه اندازی و ایجاد این ابزار نیز توسط کارشناس سئو و یا طراح وب سایت شما انجام می شود.
ابزارهای دیگری نیز وجود دارند که حتی برخی از آنها ایرانی هستند و بیشتر مورد استفاده کارشناسان سئو می باشند که در این مجله نیازی به توضیح آنها نیست.